Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je frekventanty nejen seznámit s takovými způsoby odborného a cíleného jednání terapeuta s klienty, jež směřují od odstranění či zmírnění nežádoucích potíží, nebo odstranění jejich příčin, k jisté prospěšné změně, ale současně je zařadit do kontextu speciálněpedagogické péče o handicapované děti předškolního věku. Po stránce obsahové bude především kladen důraz na teorii a metodologii vybraných terapeutických přístupů (vhodných pro uvedenou věkovou kategorii) a na jejich aplikaci u různých diagnostických skupin. Součástí bude rovněž konkrétní výcvik frekventantů. Okruhy pro individuální práci: 1. Terapie hrou - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 2. Činnostní terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 3. Psychomotorická terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 4. Expresivní terapie - vymezení, definování, hlavní metody a techniky, terapeutický význam exprese. 5. Expresivní terapie - vývoj, vztah k umění a k dalším hraničním oborům. 6. Arteterapie v užším slova smyslu - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 7. Vývoj, diagnostické využití a interpretace dětské kresby či dětského výtvarného projevu. 8. Muzikoterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 9. Význam hudby u dětí, charakteristika jednotlivých hudebních složek a hlavních hudebních stylů v kontextu terapií. 10. Dramaterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 11. Teatroterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 12. Biblioterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 13. Současné možnosti literatury a jednotlivých literárních textů při řešení problémů dětského věku. 14. Terapie s účastí zvířete - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 15. Hraniční terapeutické metody ve speciální pedagogice předškolního věku - rodinná terapie, terapeutická komunita, skupinová rozhovorová sezení atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je frekventanty nejen seznámit s takovými způsoby odborného a cíleného jednání terapeuta s klienty, jež směřují od odstranění či zmírnění nežádoucích potíží, nebo odstranění jejich příčin, k jisté prospěšné změně, ale současně je zařadit do kontextu speciálněpedagogické péče o handicapované děti předškolního věku. Po stránce obsahové bude především kladen důraz na teorii a metodologii vybraných terapeutických přístupů (vhodných pro uvedenou věkovou kategorii) a na jejich aplikaci u různých diagnostických skupin. Součástí bude rovněž konkrétní výcvik frekventantů. Okruhy pro individuální práci: 1. Terapie hrou - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 2. Činnostní terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 3. Psychomotorická terapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 4. Expresivní terapie - vymezení, definování, hlavní metody a techniky, terapeutický význam exprese. 5. Expresivní terapie - vývoj, vztah k umění a k dalším hraničním oborům. 6. Arteterapie v užším slova smyslu - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 7. Vývoj, diagnostické využití a interpretace dětské kresby či dětského výtvarného projevu. 8. Muzikoterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 9. Význam hudby u dětí, charakteristika jednotlivých hudebních složek a hlavních hudebních stylů v kontextu terapií. 10. Dramaterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 11. Teatroterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 12. Biblioterapie - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 13. Současné možnosti literatury a jednotlivých literárních textů při řešení problémů dětského věku. 14. Terapie s účastí zvířete - vymezení, obsah, formy, metody, prostředky, cíle. 15. Hraniční terapeutické metody ve speciální pedagogice předškolního věku - rodinná terapie, terapeutická komunita, skupinová rozhovorová sezení atd.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
MÜLLER, O. a kol. (2005). Terapie ve speciální pedagogice.. Olomouc: UP Olomouc.
-
ŠICKOVÁ - FABRICI, J. (2002). Základy arteterapie. Praha: Portál.
-
VALENTA, M. (2007). Dramaterapie. Praha: Grada.
|