Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení obecných základů a teoretických východisek pro práci s dítětem se sluchovým postižením předškolního věku. Obsahová stránka výuky zahrnuje surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický i současný pohled na edukaci dětí se sluchovým postižením. Předmět podává přehled způsobů dorozumívání, které umožňují dítěti se sluchovým postižením předškolního věku získat komunikační kompetence, charakteristiku a aplikaci základních kompenzačních pomůcek a specifika současného systému institucionální péče o sluchově postižené. - Úvodní hodina - Zásady surdopedické terminologie - Klasifikace SP - Komunikace osob se SP - Vzdělávací metody SP - Technické pomůcky pro SP - Socializace osob se SP - Integrace SP - Profesní uplatnění osob se SP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení obecných základů a teoretických východisek pro práci s dítětem se sluchovým postižením předškolního věku. Obsahová stránka výuky zahrnuje surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický i současný pohled na edukaci dětí se sluchovým postižením. Předmět podává přehled způsobů dorozumívání, které umožňují dítěti se sluchovým postižením předškolního věku získat komunikační kompetence, charakteristiku a aplikaci základních kompenzačních pomůcek a specifika současného systému institucionální péče o sluchově postižené. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Teoretické znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
|
Doporučená literatura
|
-
KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
-
POTMĚŠIL, M. (2003). Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
PULDA, M. (1992). Surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|