Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem studijního předmětu je podat základní teoretické informace o zákonitostech procesu čtení a psaní u jedinců se smyslovým postižením. Seznámit s metodami rozvoje jemné motoriky a elementární grafické zručnosti, s rozvojem počátečních čtenářských dovedností pomocí globální metody a se způsobem vytváření základů fonologického uvědomění sluchově postižených prostřednictvím analytickosyntetické metody čtení. Z pohledu práce s dítětem se zrakovým postižením je cílem poskytnout klíčové informace z oblasti rozvoje kompenzačních smyslů s důrazem na oblast hmatového analyzátoru, včetně průpravných cvičení pro přípravu na čtení a psaní braillova písma, osvojení si tohoto písma, psaní na jednotlivých typech písanek, ale i na Pichtově stroji a zvládnuté tyflografiky. Z pohledu slabozrakých se jedná o práci se zvětšeným textem a jeho úpravu, práci s optickými pomůckami při přípravě na čtení a psaní. Metody počátečního čtení a psaní. Jazyková příprava na počáteční čtení a psaní. Znaky dobrých čtenářů. Techniky ke zlepšení porozumění čtení. Asociační cvičení. Vyšetření porozumění řeči. Jazykový cit. Fonologické procesy a kognitivní schopnosti účastné na rozvoji čtení a psaní. Grafomotorika. Psaní a jeho složky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem studijního předmětu je podat základní teoretické informace o zákonitostech procesu čtení a psaní u jedinců se smyslovým postižením. Seznámit s metodami rozvoje jemné motoriky a elementární grafické zručnosti, s rozvojem počátečních čtenářských dovedností pomocí globální metody a se způsobem vytváření základů fonologického uvědomění sluchově postižených prostřednictvím analytickosyntetické metody čtení. Z pohledu práce s dítětem se zrakovým postižením je cílem poskytnout klíčové informace z oblasti rozvoje kompenzačních smyslů s důrazem na oblast hmatového analyzátoru, včetně průpravných cvičení pro přípravu na čtení a psaní braillova písma, osvojení si tohoto písma, psaní na jednotlivých typech písanek, ale i na Pichtově stroji a zvládnuté tyflografiky. Z pohledu slabozrakých se jedná o práci se zvětšeným textem a jeho úpravu, práci s optickými pomůckami při přípravě na čtení a psaní. Metody počátečního čtení a psaní. Jazyková příprava na počáteční čtení a psaní. Znaky dobrých čtenářů. Techniky ke zlepšení porozumění čtení. Asociační cvičení. Vyšetření porozumění řeči. Jazykový cit. Fonologické procesy a kognitivní schopnosti účastné na rozvoji čtení a psaní. Grafomotorika. Psaní a jeho složky.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Finková, D., Ludíková, L., & Stejskalová, K. (2013). Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Finková, D. (2011). Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
Langer, J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
|