Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Prstová abeceda (jednoruční a obouruční). 2. Rodina (pojmenování členů rodiny). 3. Společenské fráze, oslovení, pozdravy, omluvy 4. Časové údaje, číslovky. Roční období a počasí. 5. Barvy a oblečení 6. Části těla - zdraví a nemoc 7. Denní režim. Činnosti - výběr nejfrekventovanějších sloves. 8. Zařízení bytu. 9. Dovolená, prázdniny, cestování 10. Potraviny. Oběd v restauraci. Ovoce a zelenina. 11. Vlastnosti, protiklady. Zájmy a koníčky. 12. Město, venkov. Dopravní prostředky. 13. Názvy zvířat. 14. Škola. 15. Kultura.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace dětí i dospělých osob se sluchovým postižením a výuka základů vizuálně-motorických komunikačních systémů používaných v komunikaci sluchově postižených - jednoruční i dvouruční prstovou abecedou, českým znakovým jazykem a znakovanou češtinou.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Praktické dovednosti a znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
|
Doporučená literatura
|
-
LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
-
Langer, J., Ptáček, V., & Dvořák, K. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka: k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
LANGER, J., PTÁČEK, V. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka (Výukové CD-ROMy). Olomouc.
-
POTMĚŠIL, M. (1992). Prstová abeceda. Praha: FRPSP.
-
POTMĚŠIL, M. (2005). Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Praha Fortuna.
-
RŮŽIČKOVÁ, M. (1998). Znakuj, znakujme, znakujte.. ASNEP.
|