Předmět: Kurz práce s autisty

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Kurz práce s autisty
Kód předmětu USS/KJEKA
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: - Terminologické východiska problematiky PAS. - Etiologie a etiopatogeneza PAS. - Symtomatologie PAS (kvalitativní narušení v oblasti komunikace, kvalitativní narušení v oblasti sociální interakce, kvalitativní narušení oblasti imaginace a stereotypní projevy, nespecifické projevy autismu) - Klasifikace PAS (dle MKN-10 a DSM-V). - Diagnostika osob s PAS. - Raná péče o osoby s PAS. - Edukační systém u osob s PAS. - Poradenský servis určen osobám s PAS a její rodinám (rezort školství, zdravotnictví, sociálních věcí, neziskový sektor apod.) - Možnosti sociální podpory osobám s PAS. - Specifika výchovy a vzdělávání osob s PAS. Možnosti vzdělávání a intervence v našich podmínkách i v zahraničí. - Nácvik přípravy strukturovaného učení (tvorba procesuálních schémat). - Alternativní a augmentativní formy komunikace u osob s PAS. - Nácvik využití některých alternativních forem komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Praktické osvojení základních intervenčních postupů u osob s autismem a či s jinými pervazivními vývojovými poruchami. Analýza hlavních diagnostických postupů a materiálů, s důrazem na poruchy komunikace a sociální interakce, aplikace závěrů diagnostiky do individuálních intervenčních programů. Rozvoj komunikace v předškolním věku, adaptace prostředí, rozvoj senzorické integrace, využití speciálních pomůcek a počítačového softwaru. Interdisciplinární spolupráce s ostatními odborníky v rámci předškolního věku. Zpracování návrhu didaktického přístupu zadaného problému u dítěte s vybraným typem speciálních vzdělávacích potřeb v předškolním věku. Kontrola formou zápočtu
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru: povinná účast na výuce; aktivní zapojení při aktivitách, vytvoření procesuálních schémat pro děti s PAS.
Doporučená literatura
  • Attwood, T., & Brejlová, D. (2005). Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace. Praha: Portál.
  • Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
  • Gilberg, Ch, Peeters, T. (1999). Autismus - zdravotní a výchovné problémy.. Praha:Grada.
  • Howlin, P. (2009). Autismus u dospívajících a dospělých. Praha : Portál.
  • Pastieriková, L. (2013). Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Strunecká, A. (2009). Přemůžeme autizmus?. Blansko : ALMI.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr