Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Spěváček Jan, Mgr.
-
Navrátil Martin, Mgr. Ph.D.
-
Smolíková Monika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní vymezení - multikulturalita, multikulturní a interkulturní výchova a vzdělávání, historie a aktuální situace. Kultura, kulturní odlišnosti, tolerance, akceptace a kultivace ve vnímání jinakostí, zdroje vzniku předsudků a stereotypů. Problematika migrace a uprchlictví - legislativní, sociální a psychologické aspekty, situace v ČR, dítě a rodina v situaci migrace. Cizinci v ČR- specifika, děti cizinců v českých školách, bilingvismus. Menšiny, principy vznikání menšin, národnostní, kulturní, etnické menšiny. Specifika Romů - historie, hodnoty, zvyky a tradice, tradiční a aktuální situace, romská rodina, romské dítě a česká škola. Předškolní příprava dětí. Projekty Interkulturní výchovy v ČR a zahraničí. Interkulturní výchova v podmínkách předškolního vzdělávání - hry a techniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Základní vymezení - multikulturalita, multikulturní a interkulturní výchova a vzdělávání, historie a aktuální situace. Kultura, kulturní odlišnosti, tolerance, akceptace a kultivace ve vnímání jinakostí, zdroje vzniku předsudků a stereotypů. Problematika migrace a uprchlictví - legislativní, sociální a psychologické aspekty, situace v ČR, dítě a rodina v situaci migrace. Cizinci v ČR- specifika, děti cizinců v českých školách, bilingvismus. Menšiny, principy vznikání menšin, národnostní, kulturní, etnické menšiny. Specifika Romů - historie, hodnoty, zvyky a tradice, tradiční a aktuální situace, romská rodina, romské dítě a česká škola. Předškolní příprava dětí. Projekty Interkulturní výchovy v ČR a zahraničí. Interkulturní výchova v podmínkách předškolního vzdělávání - hry a techniky.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
BURYÁNEK,J. (2002). Interkulturní vzdělávání : příručka nejen pro středoškolské pedagogy. [Praha] : Nakladatelství Lidové noviny.
-
PRŮCHA, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum.. Praha.
-
VACULÍK, J. (2009). České menšiny v Evropě a ve světě. Praha: Libri.
|