Předmět: Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti mimořádně nadané

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a děti mimořádně nadané
Kód předmětu USS/KJEDS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Baše Lenka, Mgr.
Obsah předmětu
Definice speciálních vzdělávacích potřeb s důrazem na období předškolního věku. Stručná charakteristika a terminologické vymezení jednotlivých typů, stupňů a jejich symptomů (mentální postižení, somatická a senzorická postižení, kombinovaná postižení, narušená komunikační schopnost, specifické vývojové poruchy učení). Specifika výchovy dětí mimořádně nadaných - didaktické možnosti v rámci předškolních zařízení či individualizované výuky, využití didaktických pomůcek a počítačové techniky. Zpracování návrhu didaktického přístupu zadaného problému u dítěte s vybraným typem speciálních vzdělávacích potřeb v předškolním věku. Kontrola formou zápočtu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Definice speciálních vzdělávacích potřeb s důrazem na období předškolního věku. Stručná charakteristika a terminologické vymezení jednotlivých typů, stupňů a jejich symptomů (mentální postižení, somatická a senzorická postižení, kombinovaná postižení, narušená komunikační schopnost, specifické vývojové poruchy učení). Specifika výchovy dětí mimořádně nadaných - didaktické možnosti v rámci předškolních zařízení či individualizované výuky, využití didaktických pomůcek a počítačové techniky. Zpracování návrhu didaktického přístupu zadaného problému u dítěte s vybraným typem speciálních vzdělávacích potřeb v předškolním věku. Kontrola formou zápočtu
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • GARDNER,H. (1999). Dimenze myšlení.. Praha: Portál.
  • LAZNIBATOVÁ, J. (2001). Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelavanie a podporovanie.. Bratislava: Iris.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr