Vyučující
|
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je charakterizovat referenční pole somatopedie (tj. definovat tuto speciálně pedagogickou disciplínu, vymezit její předmět, cíl, atp.). Předložit studentům klasifikaci poruch hybnosti včetně jejich charakteristiky, a to se zaměřením na předškolní věk dětí s poruchou hybnosti. Diskutována bude dále problematika komparace vývoje motoriky intaktního dítěte a dítěte s poruchou hybnosti včetně diagnostiky a možností stimulace psychomotorického vývoje dítěte. Důraz bude kladen také na psychologické aspekty (zvláštnosti) vývoje dítěte s poruchou hybnosti. Student bude dále seznámen se současným systémem péče o jedince s poruchou hybnosti na území České republiky. Podrobně bude rozpracována zejména problematika institucionálního zajištění této péče v období předškolního věku, a to v souvislosti s využitím aktuálních legislativních podkladů. Pozornost bude věnována také histografii vývoje péče o tělesně a kombinovaně postižené jedince. Představen bude i jeden ze současných trendů péče o osoby s tělesným a kombinovaným postižením - ucelená rehabilitace. V jejím kontextu budou prezentovány speciální koncepty, metody a pomůcky využitelné v rámci léčebné, sociální, pedagogické (popř. pracovní) složky rehabilitace, jež si kladou za cíl maximalizaci rozvoje jedince s poruchou hybnosti předškolního věku a jeho integrace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Introduction into the special education of persons with physical disability with respect to the target group of children at early and pre-school age - classification, diagnostics, mobility disorders, international concept of rehabilitation, the system of institutions for the people with mobility disorders, using aids to practice motor skills for writing, etc.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
-
Jesenský, J. (1995). Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum.
-
KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1992). Somatopedie. Praha : Karlova Univerzita.
-
NOVOSAD, L. (2002). Somatopedie. Kapitoly ze základů speciální pedagogiky.. Liberec: PdF TUL.
-
Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno : Paido.
|