Předmět: Special Education of Persons with Physical Disability

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Special Education of Persons with Physical Disability
Kód předmětu USS/KJEAV
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat referenční pole somatopedie (tj. definovat tuto speciálně pedagogickou disciplínu, vymezit její předmět, cíl, atp.). Předložit studentům klasifikaci poruch hybnosti včetně jejich charakteristiky, a to se zaměřením na předškolní věk dětí s poruchou hybnosti. Diskutována bude dále problematika komparace vývoje motoriky intaktního dítěte a dítěte s poruchou hybnosti včetně diagnostiky a možností stimulace psychomotorického vývoje dítěte. Důraz bude kladen také na psychologické aspekty (zvláštnosti) vývoje dítěte s poruchou hybnosti. Student bude dále seznámen se současným systémem péče o jedince s poruchou hybnosti na území České republiky. Podrobně bude rozpracována zejména problematika institucionálního zajištění této péče v období předškolního věku, a to v souvislosti s využitím aktuálních legislativních podkladů. Pozornost bude věnována také histografii vývoje péče o tělesně a kombinovaně postižené jedince. Představen bude i jeden ze současných trendů péče o osoby s tělesným a kombinovaným postižením - ucelená rehabilitace. V jejím kontextu budou prezentovány speciální koncepty, metody a pomůcky využitelné v rámci léčebné, sociální, pedagogické (popř. pracovní) složky rehabilitace, jež si kladou za cíl maximalizaci rozvoje jedince s poruchou hybnosti předškolního věku a jeho integrace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Introduction into the special education of persons with physical disability with respect to the target group of children at early and pre-school age - classification, diagnostics, mobility disorders, international concept of rehabilitation, the system of institutions for the people with mobility disorders, using aids to practice motor skills for writing, etc.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
  • Jesenský, J. (1995). Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha : Karolinum.
  • KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1992). Somatopedie. Praha : Karlova Univerzita.
  • NOVOSAD, L. (2002). Somatopedie. Kapitoly ze základů speciální pedagogiky.. Liberec: PdF TUL.
  • Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno : Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází