Vyučující
|
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je poskytnout základní teoretická východiska pro aktivy jež jsou realizovány či určeny pro osoby se zrakovým postižením v celém širokém spektru druhů a typů zrakového postižení i směrem ke zvláštnostem, jež se vztahují k jednotlivým věkovým obdobím. Náplň: Úvod do disciplíny.Tyflopedie - charakteristika oboru. Klasifikace osob se zrakovým postižením. Komplexní služby pro osoby se zrakovým postižením. Osoby nevidomé, slabozraké, se zbytky zraku a poruchami binokulárního vidění, specifika v jejich vnímání, důsledky zrakového deficitu pro život. Raný a předškolní věk dětí se zrakovým postižením. Specifika v údobí povinné školní docházky u žáků se zrakovým postižením. Bodové písmo. Tyflografika. Základy tyflotechniky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Introduction into the subject, concentrating on a contemporary concept of special education for persons with visual impairment, a terminology, a classification of persons with visual impairment, specifics of education of children with visual impairment at early and pre-school age, etc.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Balunová, K., Heřmánková, D., Ludíková, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého.
-
Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Hamadová, P., Květoňová, L., Nováková, Z. (2007). Oftalmopedie. Brno : Paido.
-
Ludíková, L. (1988). Tyflopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
|