Vyučující
|
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem studijního předmětu je podat základní teoretické informace o zákonitostech procesu čtení a psaní u jedinců se smyslovým postižením. Seznámit s metodami rozvoje jemné motoriky a elementární grafické zručnosti, s rozvojem počátečních čtenářských dovedností pomocí globální metody a se způsobem vytváření základů fonologického uvědomění sluchově postižených prostřednictvím analytickosyntetické metody čtení. Z pohledu práce s dítětem se zrakovým postižením je cílem poskytnout klíčové informace z oblasti rozvoje kompenzačních smyslů s důrazem na oblast hmatového analyzátoru, včetně průpravných cvičení pro přípravu na čtení a psaní braillova písma, osvojení si tohoto písma, psaní na jednotlivých typech písanek, ale i na Pichtově stroji a zvládnuté tyflografiky. Z pohledu slabozrakých se jedná o práci se zvětšeným textem a jeho úpravu, práci s optickými pomůckami při přípravě na čtení a psaní.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
The aim of the discipline is to present basic theoretical information about patterns in process of learning writting and reading of children with sensory disability. Moreover to introduce methods of fine-motor skills, graphic skills, early reading skills etc. development.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
-
SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.
|