Předmět: Pre-School Aspects in Reading and Writing

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Pre-School Aspects in Reading and Writing
Kód předmětu USS/KJEAA
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem studijního předmětu je podat základní teoretické informace o zákonitostech procesu čtení a psaní u jedinců se smyslovým postižením. Seznámit s metodami rozvoje jemné motoriky a elementární grafické zručnosti, s rozvojem počátečních čtenářských dovedností pomocí globální metody a se způsobem vytváření základů fonologického uvědomění sluchově postižených prostřednictvím analytickosyntetické metody čtení. Z pohledu práce s dítětem se zrakovým postižením je cílem poskytnout klíčové informace z oblasti rozvoje kompenzačních smyslů s důrazem na oblast hmatového analyzátoru, včetně průpravných cvičení pro přípravu na čtení a psaní braillova písma, osvojení si tohoto písma, psaní na jednotlivých typech písanek, ale i na Pichtově stroji a zvládnuté tyflografiky. Z pohledu slabozrakých se jedná o práci se zvětšeným textem a jeho úpravu, práci s optickými pomůckami při přípravě na čtení a psaní.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
Výstupy z učení
The aim of the discipline is to present basic theoretical information about patterns in process of learning writting and reading of children with sensory disability. Moreover to introduce methods of fine-motor skills, graphic skills, early reading skills etc. development.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • HŘEBEJKOVÁ, J., PENC, V. (1977). Čtení, psaní, jazyková a literární výchova v 1. ročníku.. Praha: SPN.
  • JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP.
  • SANTLEROVÁ, K. (1995). Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr