Předmět: Muzikoterapie a autismus

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie a autismus
Kód předmětu USS/KCPAS
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Muzikoterapeutické přístupy k dětem s poruchami autistického spektra

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
V tomto předmětu bude studentům představen muzikoterapeutický přístup vytvořený prof. K. Schumacher pro terapii dětí s poruchami autistického spektra. V rámci teoretické přípravy musí studenti porozumět východiskům tohoto modelu, zejména psychologickým vývojovým teoriím D. Sterna a problematice teoretického vymezení, klasifikace a specifik poruch autistického spektra. Studenti si dále osvojí jednotlivé intervenční fáze tohoto přístupu, seznámí se s jejich praktickými aplikacemi na případových studiích a získají vhled také do diagnostického systému AQR a jeho škál, který K. Schumacher vytvořila pro diagnostiku, hodnocení a evaluaci muzikoterapeutické intervence u osob s poruchami autistického spektra. Literatura: GUERRERO, N., & TURRY, A. (2012). Nordoff-Robbins Music Therapy: An Expressive and Dynamic Approach for Young Children on the Autism Spectrum. In P. KERN & M. HUMPAL (Eds.), Early Childhood Music Therapy and Autism Spectrum Disorders: Developing Potential in Young Children and Their Families (s. 130?144). London: Jessica Kingsley Publishers. LAGASSE, A., B. (2014). Effects of a music therapy group intervention on enhancing social skills in children with autism. Journal of Music Therapy, 51(3), 250-75. LIM, H. A., & DRAPER, E. (2011). The effects of music therapy incorporated with applied behavior analysis verbal behavior approach for children with autism spectrum disorders. Journal of Music Therapy, 48, 532-50. McFERRAN, K. S., THOMPSON, G., & BOLGER, L. (2015). The impact of fostering relationships through music within a special school classroom for students with autism spectrum disorder: an action research study. Journal Educational Action Research, 24(2), 241-259. SCHUMACHER, K. (2013). Musiktherapie und Säuglingsforschung: Zusammenspiel. Einschätzung der Beziehungsqualität am Beispiel des instrumentalen Ausdrucks eines autistischen Kindes. Pieterlen und Bern: Peter Lang-Verlag. SCHUMACHER, K. (2013). Zur Geschichte der Musiktherapie (1968 bis 2012) ? Ein persönlicher Rückblick in die deutsch-österreichische Entwicklung in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts mit Blick in die Zukunft. In: T. STEGEMANN/ E. FITZTHUM (Hg). Wiener Ringvorlesung Musiktherapie. Grundlagen und Anwendungsfelder der Musiktherapie - ein Kurzlehrbuch, Band 11 der Wiener Beiträge zur Musiktherapie. Wien: Praesens-Verlag. SCHUMACHER, K., CALVET, C. & REIMERS, S. (2011). Das EBQ-Instrument und seine entwicklungspsychologischen Grundlagen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). The ?AQR-Instrument? (Assessment of the Quality of Relationship) ? An Observation Instrument to Assess the Quality of a Relationship. In T. WOSCH & T. WIGRAM (Eds.), Microanalysis in Music Therapy: Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 79?91). London: Jessica Kingsley Publishers. SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). Synchronisation. Musiktherapie mit Kindern mit Autismus (DVD). Vandenhoeck & Ruprecht: Göttingen. SCHUMACHER, K., CALVET, C., & STALLMANN, M. (2005). "Zwischenmenschliche Beziehungsfähigkeit" - Ergebnisse der Reliabilitätsprüfung eines neu entwickelten Instrumentes zum Wirkungsnachweis der Musiktherapie. In B. MÜLLER-OURSIN (Ed.), Ich wachse, wenn ich Musik mache. Musiktherapie mit chronisch kranken und von Behinderung bedrohten Kindern. Wiesbaden: Reichert Verlag. SCHUMACHER, K., & CALVET-KRUPPA, C. (1999). The ?AQR? ? an analysis system to evaluate the quality of relationship during music therapy: Evaluation of inter- personal relationships through the use of instruments in music therapy with profoundly developmentally delayed patients. Nordic Journal of Music Therapy, 8(2), 188?191.
Studenti si osvojí jednotlivé intervenční fáze K. Schumachera pro terapii dětí s poruchami autistického spektra, seznámí se s jejich praktickými aplikacemi na případových studiích a získají vhled také do diagnostického systému AQR a jeho škál
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce, další podmínky budou domluveny na začátku výuky
Doporučená literatura
  • GUERRERO, N., & TURRY, A. (2012). Nordoff-Robbins Music Therapy: An Expressive and Dynamic Approach for Young Children on the Autism Spectrum. In P. KERN & M. HUMPAL (Eds.), Early Childhood Music Therapy and Autism Spectrum Disorders: Developing Potential in Young Children and Their Families (s. 130?144).. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • LAGASSE, A., B. (2014). Effects of a music therapy group intervention on enhancing social skills in children with autism.. Journal of Music Therapy, 51(3), 250-75.
  • LIM, H. A., & DRAPER, E. (2011). The effects of music therapy incorporated with applied behavior analysis verbal behavior approach for children with autism spectrum disorders. Journal of Music Therapy, 48, 532-50..
  • McFERRAN, K. S., THOMPSON, G., & BOLGER, L. (2015). The impact of fostering relationships through music within a special school classroom for students with autism spectrum disorder: an action research study. Journal Educational Action Research, 24(2), 241-259..
  • SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). Synchronisation. Musiktherapie mit Kindern mit Autismus (DVD).. Vandenhoeck & Ruprecht: Göttingen.
  • SCHUMACHER, K., & CALVET, C. (2007). The ?AQR-Instrument? (Assessment of the Quality of Relationship) ? An Observation Instrument to Assess the Quality of a Relationship. In T. WOSCH & T..
  • SCHUMACHER, K., & CALVET-KRUPPA, C. (1999). The ?AQR? ? an analysis system to evaluate the quality of relationship during music therapy: Evaluation of inter- personal relationships through the use of instruments in music therapy with profoundly developmentally delayed patients. Nordic Journal of Music Therapy, 8(2), 188?191..
  • SCHUMACHER, K., CALVET, C. & REIMERS, S. (2011). Das EBQ-Instrument und seine entwicklungspsychologischen Grundlagen.. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  • SCHUMACHER, K., CALVET, C., & STALLMANN, M. (2005). "Zwischenmenschliche Beziehungsfähigkeit" - Ergebnisse der Reliabilitätsprüfung eines neu entwickelten Instrumentes zum Wirkungsnachweis der Musiktherapie. In B. MÜLLER-OURSIN (Ed.), Ich wachse, wenn ich Musik mache. Musiktherapie mit chronisch kranken und von Behinderung bedrohten Kindern.. Wiesbaden: Reichert Verlag.
  • SCHUMACHER, K. (2013). Musiktherapie und Säuglingsforschung: Zusammenspiel. Einschätzung der Beziehungsqualität am Beispiel des instrumentalen Ausdrucks eines autistischen Kindes.. Pieterlen und Bern: Peter Lang-Verlag.
  • SCHUMACHER, K. (2013). Zur Geschichte der Musiktherapie (1968 bis 2012) ? Ein persönlicher Rückblick in die deutsch-österreichische Entwicklung in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts mit Blick in die Zukunft. In: T. STEGEMANN/ E. FITZTHUM (Hg). Wiener Ringvorlesung Musiktherapie. Grundlagen und Anwendungsfelder der Musiktherapie - ein Kurzlehrbuch, Band 11 der Wiener Beiträge zur Musiktherapie.. Wien: Praesens-Verlag.
  • WIGRAM (Eds.). Microanalysis in Music Therapy: Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 79?91).. London: Jessica Kingsley Publishers.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní