Vyučující
|
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj komunikačních kompetencí osob se sluchovým postižením, seznamuje s teoretickými základy vizuálněmotorických komunikačních systémů a zahrnuje historická východiska a současné koncepce sluchové výchovy. Disciplína podává přehled o edukaci jedinců se sluchovým postižením na terciárním stupni vzdělávání a o možnostech jejich pracovního uplatnění a začlenění do majoritní společnosti. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s osobami se sluchovým postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro uplatňování základů a teoretických východisek pro práci s osobou se sluchovým postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, K. Specifika tlumočení pro neslyšící.
-
DĚDEČKOVÁ, A. (2013). Adresář služeb nejen pro neslyšící.. Praha.
-
HAMPL, I. (2013). SURDOPEDIE. Ostrava.
-
HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. Praha.
-
KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
-
KŘESŤANOVÁ, L. a kol. (2012). Tiché rozhovory. Nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením..
-
POTMĚŠIL, M. (2003). Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
POTMĚŠIL, M. (2007). Sluchové postižení a sebereflexe.
|