Vyučující
|
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Úvodní hodina - Zásady surdopedické terminologie - Klasifikace SP - Komunikace osob se SP - Vzdělávací metody SP - Technické pomůcky pro SP - Socializace osob se SP - Integrace SP - Profesní uplatnění osob se SP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na specifika práce s osobami s poruchami slyšení. Cílem disciplíny je základní vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, který je předpokladem pro stanovení obecných základů a teoretických východisek pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje teoretický základ surdopedie, který vyplývá z příslušných speciálně pedagogických a lékařských disciplín, surdopedickou terminologii, vysvětlení obecných audiologických termínů nezbytných pro orientaci v surdopedické problematice, historický pohled na edukaci osob se sluchovým postižením, charakteristiku a aplikaci základních kompenzačních pomůcek pro jedince se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky zahrnuje problematiku surdopedické diagnostiky, diferenciální diagnostiky a poradenství. Prezentuje současný pohled na edukaci dětí se sluchovým postižením z hlediska profilace přístupů ke vzdělávání z hlediska preferovaného komunikačního systému a podává přehled současného systému institucionální péče o jedince se sluchovým postižením. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Teoretické znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
|
Doporučená literatura
|
-
EVANS, L. (2001). Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové:Pedagogické centrum.
-
Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
-
KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
|