Předmět: Logopedie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 1
Kód předmětu USS/KALO1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Logopedie základní terminologie, cíle a předmět oboru, zařazení do systému oborů, historie péče o osoby s narušenou komunikační schopností. Pojmy související s komunikací a narušenou komunikační schopností (implementace znalostí z lingvistických disciplín). Složky logopedické intervence. Logopedické organizace a společnosti. Srovnání se zahraničím. Systém organizace logopedické péče specifika logopedické péče v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Systém péče v ČR a v zahraničí, formy pregraduálního a postgraduálního studia, profesní organizace logopedů. Aktuální trendy. Principy a prostředky logopedické péče specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Specifika školských zařízení logopedického typu. Obecná specifika metod logopedické intervence pro jedince adolescentního a dospělého věku. Anatomie a fyziologie orofaciálního systému, jeho vývoj. Fyziologie procesu artikulace v širším i užším slova smyslu, fyziologie percepce řeči. Teorie plánování a programování řeči. Vztah cerebrálních struktur a funkcí k produkci a percepci lidské řeči. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání fyziologie. Vlivy na proces polykání v dospělosti. Fylogeneze vzniku vzniku orální a neverbální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace přesahy vývojových poruch řeči do dospělosti. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Aplikace speciálněpedagogické diagnostiky logopedické u jednotlivých okruhů narušené komunikační schopnosti pro jedince adolescentního a dospělého věku. Interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce v rámci logopedické diagnostiky s jinými odborníky, rodinou a s jedincem s narušenou komunikační schopností. Prostředky logopedické diagnostiky, diagnostický materiál, problematika objektivity diagnostiky, diferenciální diagnostika. Specifika logopedické diagnostiky v dospělosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti o oboru Logopedie v různých kontextech a resortních souvislostech. Součástí bude přehled historie oboru v návaznosti na aktuální trendy a srovnání se zahraničním pojetím. Dále se studenti budou zabývat vývojem řeči a návaznými obtížemi logopedického charakteru v přesahu do dospělosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • & Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  • DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Klenková, J. (2000). Kapitoly z logopedie. Brno: Paido.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny s obecným úvodem do problematiky oboru. Praha: Karolinum.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K., & Rádlová, E. (2006). Logopedie - Andragogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr