Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je získání přehledu o vybraných typech narušené komunikační schopnosti, které se váží zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků a získání přehledu o vybraných speciálně zaměřených schopnostech, které jsou významně účastné rozvoje lexie, grafie, ortografie, kalkulie. Vybrané speciálně zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, terminologie, obtíže, zkoušky fonematické diferenciace. Hlásková analýza a syntéza struktury slova. Rytmická reprodukce. Grafomotorika. Terminologie. Psaní a jeho složky, grafomotorické obtíže. Tvarové prvky písmen. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací kresebné cviky. Kresebné zkoušky. Dyslalie. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky. Zásady logopedické intervence. Průběh úpravy dyslalie. Koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Přístupy k dětem předškolního věku (v riziku vzniku koktavosti). Prevence a prognóza. Rinolálie. Základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky, intervence. Prognóza, prevence. Interdisciplinární spolupráce. Základní logopedické vyšetření, jeho složky. Vyšetření porozumění řeči. Specifický logopedický nález specifické poruchy výslovnosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Narušení komunikační schopnosti u dětí se zaměřením na předškolní a mladší školní věk. Problematika dyslálie, rinolálie, balbuties, poruch hlasu.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (1993). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Peutelschmiedová, A. (2005). Techniky práce s balbutiky. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|