Předmět: Logopedie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie
Kód předmětu USS/JELG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Současná organizace logopedické péče v České republice. Logopedické organizace a společnosti. Předpoklady a možnosti stimulace příznivého vývoje řeči. Fyziologické potíže v řeči. Tvoření hlasu, hlasový začátek, vlastnosti hlasu. Možnosti prevence hlasových poruch. Lateralita. Směrovost. Vybrané speciálně zaměřené schopnosti. Fonologické uvědomování. Další vybrané fonologické schopnosti. Grafomotorika. Terminologie, základy diagnostiky speciálně zaměřených schopností, přesah obtíží zejm. do oblasti lexie, grafie, ortografie a možnosti rozvoje speciálně zaměřených schopností. Vybraná orientační vyšetření (školní zralosti, sluchu, výslovnosti, opakování vět). Dyslalie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostika. Zásady logopedické intervence. Průběh úpravy dyslalie. Specifické poruchy výslovnosti. Narušený vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, koktavost, breptavost, mutismus - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie. Přístupy a podpora komunikace s osobou s narušeným vývojem řeči, specificky narušeným vývojem řeči, koktavostí, breptavostí, mutismem. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Základní orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Současná organizace logopedické péče v České republice. Logopedické organizace a společnosti. Předpoklady a možnosti stimulace příznivého vývoje řeči. Fyziologické potíže v řeči. Tvoření hlasu, hlasový začátek, vlastnosti hlasu. Možnosti prevence hlasových poruch. Lateralita. Směrovost. Vybrané speciálně zaměřené schopnosti. Fonologické uvědomování. Další vybrané fonologické schopnosti. Grafomotorika. Terminologie, základy diagnostiky speciálně zaměřených schopností, přesah obtíží zejm. do oblasti lexie, grafie, ortografie a možnosti rozvoje speciálně zaměřených schopností. Vybraná orientační vyšetření (školní zralosti, sluchu, výslovnosti, opakování vět). Dyslalie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostika. Zásady logopedické intervence. Průběh úpravy dyslalie. Specifické poruchy výslovnosti. Narušený vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, koktavost, breptavost, mutismus - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie. Přístupy a podpora komunikace s osobou s narušeným vývojem řeči, specificky narušeným vývojem řeči, koktavostí, breptavostí, mutismem. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Matějček, Z. (1993). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
  • Michalík, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠVANCARA, J. a kol. (1980). Diagnostika psychického vývoje. Praha : SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr