Studentům se dostane vhledu do problematiky vývoje dítěte v raném a předškolním věku. Psychosociální vývoj bude uveden do kontextu speciální pedagogiky. 1. Studium lidského vývoje 2. Biokulturní základy 3. Prenatální vývoj a narození 4. Novorozenec 5. Fyzický a kognitivní vývoj v kojeneckém věku 6. Sociální a emocionální vývoj v kojeneckém věku 7. Fyzický a kognitivní vývoj v předškolním věku 8. Sociální a emocionální vývoj v předškolních letech 9. Raný a předškolní věk v konceptu speciální pedagogiky Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura 1. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J. 1988 Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum. 2. GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství. 3. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. 2002. Úvod do speciálního poradenství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci. 4. HRABAL, V. 1995. Význam teorie pro poradce a terapeuta. Katedra pedagogické a školní psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha. 5. CHVÁTALOVÁ, H. 2001. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál. 6. KOLUCHOVÁ, J. a kolektiv 1989 Přehled patopsychologie dítěte I. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, nakladatel Praha: SPN. 7. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.). 2004. Edukace se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido. 8. LANG, G., BERBERICHOVÁ, CH. 1998. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál. 9. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L. 1987. Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN. 10. MATĚJČEK, Z. 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. 11. NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. 12. NOVOSAD, L. 2009. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. 13. OPATŘILOVÁ, D.(ed.) 2006. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov. 14. PŘINOSILOVÁ, D. 2007. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. 15. VÁGNEROVÁ, M. 2003 Psychologie handicapu. 3. část, Vývoj postiženého dítěte v předškolním věku. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 16. VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha: Portál. 17. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu. 2.část, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 18. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu.1.část, Handicap jako psychosociální problém. . 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 19. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. 2003. Psychologie handicapu. 4.část, Školní věk a dospívání postiženého dítěte. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci. 20. VÍTKOVÁ, M. (ed.) 2003. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD. 21. VÍTKOVÁ, M.(ed.) 2004. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální.2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido. 22. KURIC, J. (2001). Ontogenetická psychologie. CERM. 23. ŠULOVÁ, L., ZAOUCHE-GAUDRON, C. (2016). Předškolní dítě a jeho. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum. 24. THOROVÁ, K. (2015). Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. 25. VÁGNEROVÁ, M. (2013). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. Časopisecké texty dle obsahu seminářů.
|