Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kozáková Zdeňka, doc. Mgr. DiS., Ph.D.
-
Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
-
Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
-
Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- využití hi-tech prostředků v rámci alternativní a augmentativní komunikace, - digitální podpora klientely s mentálním postižením, s psychiatrickou diagnózou, s pervazivními vývojovými poruchami, s vybranými kategoriemi omezené hybnosti a s problémovým chováním, - metodické a edukační postupy pro práci využívající moderní digitální technologie, - pedagogicko-psychosociální a rodinná podpora a facilitace efektivní komunikace, - specifické učebnice, diagnostické a didaktické pomůcky, software programy, včetně vybraných přístrojových podpor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy využití digitálních technologií uplatnitelných v rámci přímé interakce s klientem (děti, žáci a studenti) s vícečetným postižením. Bude pracováno s tématy využití hi-tech prostředků v rámci alternativní a augmentativní komunikace, dále s tématy digitální podpory klientely s mentálním postižením, s psychiatrickou diagnózou, s pervazivními vývojovými poruchami, s vybranými kategoriemi omezené hybnosti a s problémovým chováním. Budou zpracovány metodické a edukační postupy pro práci s konkrétním klientem, která bude využívat moderních digitálních technologií. Uplatněny budou moderní trendy, zahraniční tendence a publikace v dané oblasti s akcentem zdůrazňující multidiciplinární a interdisciplinární pojetí práce včetně pedagogicko-psychosociální a rodinné podpory a facilitace efektivní komunikace. Didaktické zázemí bude využívat specifické učebnice, diagnostické a didaktické pomůcky, software programy, včetně vybraných přístrojových podpor. Výuka disciplíny bude podpořena online výukou. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
V rámci požadavků na zápočet bude vyžadována docházka s aktivní účastí ze strany studenta. Hlavním výstupem bude seminární práce na téma možností využití digitálních technologií u vybrané cílové skupiny osob se zdravotním postižením.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ. (2015). Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava.
-
Bendová, P., & Langer, J. (2013). Alternative communication techniques. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. (2015). Tablet ve školní praxi. Brno.
-
DOSTÁL Jiří. (2011). Moderní vzdělávání: technika a informační technologie. Olomouc.
-
LOPÚCHOVÁ, Jana a KRAJČÍ, Peter. (2014). Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava.
-
MAMOJKA, B., REGEC, V., TEPLICKÝ, P. (2007). Metodická príručka na vytváranie a používanie prístupných elektronických dokumentov.. Bratislava: ÚNSS.
-
REGEC, Vojtech, ed. (2012). Posilování kompetencí v oblasti informačních technologií mladých vědeckých pracovníků při práci s osobami se zdravotním postižením. Olomouc.
-
ZIKL Pavel. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha.
|