Předmět: An Introduction to Special Education 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu An Introduction to Special Education 2
Kód předmětu USS/FUSP2
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálněpedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Studijní předmět základy speciální pedagogiky 2 navazuje na studijní předmět základy speciální pedagogiky 1, rozvíjí a prohlubuje u studentů povědomí o současné speciální pedagogice. Obdobně jako u předmětu předcházejícího má i tento za cíl poskytnout studentům poznatky, které jim umožní orientovat se v navazujících speciálně pedagogických disciplínách. Struktura předmětu na straně jedné kopíruje jednotlivá období vývoje osob s postižením či znevýhodněním a speciálně pedagogickou péči svázanou s tím kterým obdobím, na straně druhé uvádí studenty do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických oborů. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Lidé se zdravotním postižením - historické aspekty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, L., & Kozáková, Z. (2012). Poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MULLER, O. a kol. (2004). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc: UP.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.). (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Renotiérová, M., & Ludíková, L. (2003). Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Valenta, M., & Michalík, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vašťatková, J., Vyhnálková, P., Kučerová, A., Ludíková, L., Müller, O., Rádlová, E., & Skarupská, H. (2008). Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. Olomouc: Hanex.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr