Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálně pedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem studijního předmětu základy speciální pedagogiky I. je uvést studenty do problematiky oboru speciální pedagogika. V rámci tohoto předmětu budou studenti seznámeni se základními informacemi, které jim umožní orientaci v dalších navazujících speciálně pedagogických disciplínách. Témata: Představeny budou následující oblasti: " - pojetí oboru speciální pedagogika " základní historiografie speciální pedagogiky - vývoj oboru a osobnosti, které k němu přispěly " vývoj terminologie ve speciální pedagogice, aktuální terminologie užívaná v České republice a v zahraničí " proměna paradigmatu české speciální pedagogiky, soudobé trendy ve speciální pedagogice " vývoj postavení osob s postižením či znevýhodněním ve společnosti " socializace osob s postižením či znevýhodněním - psychologické a speciálně pedagogické hledisko - zásadní proměna pohledu na socializaci osob s postižením či znevýhodněním ze speciálně pedagogického úhlu pohledu " kvalita života osob s postižením či znevýhodněním
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové: PdF.
-
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2006). Speciální pedagogika.. Olomouc: UP.
-
SLOWÍK, J. (2008). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
-
VÍTKOVÁ, M. (ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido.
|