Předmět navazuje na teoretické základy z oblasti jako vědního oboru a propedeutických disciplín, se kterými se student seznámil v rámci předmětu Somatopedie 1. Předmět se specializuje na oblast speciálněpedagogické intervence u osob s omezením hybnosti. Cílem výuky je porozumění teoretického zázemí i osvojení specializovaných postupů u této skupiny osob. Mezi základní cíle předmětu patří vymezit didaktické a metodické postupy poradenství a edukace žáků s omezením hybnosti, podat přehled forem a specifik edukačního procesu u této skupiny žáků a osvojit si diagnostické, edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané v rámci práce speciálního pedagoga (somatopeda). Zabývá se také poradenstvím v jiných rezortech, zejména poradenstvím v rámci sociálních služeb. Výukové teze: - Koncepce poradenské péče u žáků s omezením hybnosti, práce speciálního pedagoga (somatopeda) v poradenských zařízeních a speciálněpedagogická diagnostika žáků s omezením hybnosti. - Edukace žáků s omezením hybnosti (inkluzivní vzdělávání a edukace ve specializovaných zařízeních, legislativa a kurikulární dokumenty v rezortu školství, edukační formy, metody, prostředky a procesy). - Edukační, terapeutické, kompenzační, interakční a stimulační metody používané u žáků s omezením hybnosti (bazální stimulace, strukturované učení, Snoezelen, polohování a přesuny, alimentační techniky a postupy z Bobath konceptu, využití kreativních prostředků při edukaci, alternativní a augmentativní komunikace, behaviorálně orientované postupy atd.). - Moderní přístupy v diagnostice a intervenci (dynamická diagnostika a její ukázky, teorie zprostředkovaného učení, teorie strukturální kognitivní modifikace, FIE a další). - Poradenství v oblasti sociálních služeb, specifika poradenského procesu u různých věkových kategorií osob s omezením hybnosti.
|