Předmět: Special Education of People with Physical Disability 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Special Education of People with Physical Disability 1
Kód předmětu USS/FUSO1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretická východiska oboru somatopedie a interdisciplinárních souvislostí v oblasti referenčních oborů a uceleného pojetí rehabilitace. Další součástí předmětu je rozšíření znalostí studentů z oblasti propedeutických disciplín, v tomto případě zaměřených na problematiku omezení hybnosti. Studenti si osvojí psychologické, zdravotní a sociální aspekty práce s osobami s omezením hybnosti a možnosti jejich aplikace ve speciální pedagogice (somatopedii). K výuce bude použita kombinace teoretického výkladu, nácviku a praktických ukázek, diskuze a samostatné práce studentů. Výukové teze: - Představení oboru somatopedie v kontextu současného pojetí speciální pedagogiky v ČR i v zahraničí. - Vymezení základních kategorií a pojmů: omezení hybnosti, tělesné a kombinované postižení, onemocnění (popř. také zdravotní oslabení), koncept funkční schopnosti jedince. - Historiografie péče o jedince s omezením hybnosti na území ČR i v zahraničí. - Rehabilitace osob s omezením hybnosti (terminologie, legislativa, koncepce), rehabilitace v léčebné, sociální a pracovní oblasti. Práce speciálního pedagoga v kontextu uceleného pojetí rehabilitace. - Význam interdisciplinarity a pojetí interdisciplinární spolupráce v zařízeních rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče (legislativa v jednotlivých rezortech, systém zařízení a jejich základní charakteristika, modely a konkrétní příklady možností interdisciplinární spolupráce). - Psychosociální problematika osob s omezením hybnosti (tělesné, psychické a sociální potřeby dětí s omezením hybnosti, modely procesu vyrovnávání se s tělesným postižením a vážným onemocněním, problematika terminálního onemocnění, rodinná problematika u dětí s omezením hybnosti, vliv viditelnosti postižení na své nositele). - Medicínské a ošetřovatelské aspekty tělesných postižení a onemocnění (charakteristika dětské mozkové obrny, vrozených vývojových vad, epilepsie, diabetu mellitu a další základních postižení a onemocnění z oblasti somatopedie). - Fyzioterapie a ergoterapie a další obory z oblasti zdravotnictví (zařazení do systému zdravotnických oborů, metody pro vyšetření a intervenci, kompenzační pomůcky, oblasti ortopedické protetiky)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr