Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Karunová Hana, Mgr. Ph.D.
-
Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem disciplíny je, aby se studenti postupně seznámili se základní problematikou smyslové výchovy postižených osob, a to jak v období raném, předškolním, školním i v období, kdy postižené osoby již dosáhly dospělosti. Smyslová výchova je základním předpokladem pro rozvoj komunikace, učení, paměti atd. Posluchači si mají během výuky osvojit jak teoretické, tak praktické poznatky, aby tyto mohli dále využívat v praxi při výuce postižených osob.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou smyslové výchovy v předškolním věku a jeho nezbytností pro optimální rozvoj těchto dětí. Výukové teze: " Vyšší a nižší kompenzační činitele, a to u dětí s vícenásobným postižením. " Vyšší a nižší kompenzační činitele u dětí se zrakovým postižením. " Vyšší a nižší kompenzační činitele u dětí se sluchovým postižením. " Prevence vzniku a rozvoje těchto postižení, včetně prevencí specifických poruch učení. " Praktická cvičení pro komplexní přehled o dané problematice.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Finková, Mitrychová, Růžičková, Stejskalová. osoby se zrakovým postižením v procesu komunikace.
-
Finková, Růžičková, Stejskalová. Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku.
-
LOOSEOVÁ, A.; PIEKERTOVÁ, N.; DIENEROVÁ, G. (2001). Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
SYNEK, F. (2004). Říkáme si s dětmi. Praha: ArchArt.
|