Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže - Poruchy chování klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Hypekinetické poruchy klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Typy rizikového a problémového chování. - Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy, specifika romské rodiny a romského dítěte v kontextu školního vzdělávání a předškolní přípravy. - Syndrom CAN týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. - Emoční poruchy a jiné psychické poruchy. - Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepci a pojetí, teoretický i praktický vhled do problematiky projevů rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince. Bude akcentováno nejen zaměření oboru v jeho užším pojetí - poruchy chování a hyperkinetické poruchy, ale i v širším pojetí, tedy problematika minorit, emočních poruch a syndromu CAN. Tématické zaměření: " Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. " Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. " Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže " Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. " Hypekinetické poruchy - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. " Typy rizikového a problémového chování. " Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy, specifika romské rodiny a romského dítěte v kontextu školního vzdělávání a předškolní přípravy. " Syndrom CAN - týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání - příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. " Emoční poruchy a jiné psychické poruchy. " Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární prevence.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
STANKOWSKI, A. (2004). Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
-
Vojtová, V. (2005). Přístupy k poruchám emocí a chování v součastnosti. Brno: Masarykova univerzita.
|