Předmět: Introduction to Special Education Diagnostics

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Introduction to Special Education Diagnostics
Kód předmětu USS/EZSPD
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je nabytí vstupních teoretických poznatků o metodách a formách diagnostiky v oblasti speciální pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Theoretical introduction into the methods and forms of diagnostics in the special education. Special pedagogical diagnostics 1. Special pedagogical diagnostics, diagnostic method, diagnostic activity, objectives of special pedagogical diagnostics, psychometric properties of diagnostic methods, objectivity, standardization, reliability, normalization and used statistical values 2. Development of children's drawings, standardized drawing tests, projective drawing tests, intelligent drawing tests, drawing appreciating the level of sensomotor skills, qualitative analysis of drawing 3. Diagnostics of fine motorics and fonts, graphomotor tests, graphical aspects of writing 4. Clinical methods, qualitative diagnostic approach, observation, interview, product analysis, game analysis, history, causal study Test methods, distribution of test methods, standardization, quantitative diagnostic approach, intelligence tests 5. Tests of special abilities, knowledge and skills, perceptive tests, memory evaluation, didactic tests, knowledge tests, social skills assessment 6. Diagnosis of SPU in adolescents and adults, reading, writing, phonemic awareness, visual perception and concentration, speech functions, motor functions, spatial and right perception 7. Signs of Attention Deficit, Hyperactivity and Impulsivity, Diagnosis of ADHD, ADD 8. Specific learning disorders and their diagnostics, dyslexia, dysgraphia, dysortography dyscalculia Literature 1. MARCZYK, G., De MATTEO, D., FESTINGER, D. (2005) Essentials of Research Design and Methodology. Published by John and Sons, Inc. Hoboken, New Jersey, USA, ISBN - 978-0-471-4753-3. 2. POTMĚŠIL, M., VALENTA, M.: (2006) Chapter on Special Education. Olomouc UPOL, ISBN 80-244-1423-6 3. DeMARRAIS, K., LAPAN, D., S., ( 2004) Foundation for Research. Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Mahwah, New Jersey, ISBN 0-8058-3650-0 4. JOURNAL OF EXCEPTIONAL PEOPLE, Volume - 2012 - 2017, Institute of Special Educational Studies, Olomouc, ISSN 1805-4978 print, ISSN 1805-4986 online
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. (2002). Diagnostika.. Praha : Karolinum.
  • MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
  • SVOBODA, M. (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr