Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Voralová Monika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti. 2. Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. 3. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči. 4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky. 5. Lateralita a komunikace. Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality, zkoušky laterality. Náhled na lateralitu v historii a v současnosti. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. Psaní osob preferujících levou ruku. 6. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti. 7. Dyslálie. Klasifikace českých hlásek. Terminologie a klasifikace dyslálie, etiologie, symptomatologie, diagnostika. Zásady a principy logopedické intervence u dyslálií, prevence a prognóza. Základy myofunkční terapie. 8. Poruchy hlasu. Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce. 9. Specificky narušený vývoj řeči. Terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky, diferenciální diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 10. Narušení zvuku řeči. Rinolálie a palatolalie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 11. Dysartrie. Terminologie, základní přístupy ke klasifikaci vývojová a získaná forma, dysartrie u DMO, dysartrie v dospělosti, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. 12. Specifické poruchy učení. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Jiné typy poruch učení a praxie. 13. Narušení plynulosti řeči. Balbuties a tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
- Vymezení vědního oboru a postavení v systému věd, stručný přehled historie oboru a významné osobnosti. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti popis a srovnání s novými klasifikacemi (MKF, MKN, DSM). - Organizace logopedické péče v České republice, mezinárodní spolupráce. Možnosti logopedické prevence u starších dětí a dospívajících. - Lateralita v logopedii a rozvoj specifických dílčích funkcí ve vztahu k řeči. Bilingvismus a multilingvismus v logopedii. - Poruchy artikulace a vývoje řeči, včetně vývojové dysartrie a specifické poruchy školních dovedností - základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky a intervence, prevence a prognózy. Interdisciplinární spolupráce. - Získané fatické poruchy a dysartrie u dospělých - základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky a intervence, prevence a prognózy. Interdisciplinární spolupráce. - Poruchy plynulosti řeči, poruchy hlasu a narušení zvuku řeči - základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky a intervence, prevence a prognózy. Interdisciplinární spolupráce. - Alternativní a augmentativní komunikace. - Přístrojová a didaktické pomůcky v logopedii.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
Smečková, G. (2013). Specifické poruchy školních dovedností - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|