Cíle: Studenti si osvojí vybrané edukační přístupy uplatnitelné v předškolním vzdělávání u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvláštní pozornost bude věnována identifikaci specifických potřeb, problematiku péče o dítě se somatickým, intelektovým postižením, poruchami autistického spektra a dalším typům speciálně vzdělávacích potřeb. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: osvojit si hlavní didaktické a metodické zásady, metody a základní diagnostické a intervenční techniky pro práci s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami, seznámit se s metodami prevence a osvěty a stimulace vývoje se speciálními vzdělávacími potřebami v PŠK věku, reflektovat postavení předškolního pedagogova v interdisciplinárním týmu pro práci s dětmi speciálními vzdělávacími potřebami. Témata: Cíle didaktiky a metodiky práce s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku - základní principy, specifické logopedické přístupy. Aktuální trendy v porovnání se současností. Edukační postupy, metody a techniky pro základní intervenci a stimulaci vývoje dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku obecně. Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci intelektových poruch a somatických poruch. Didaktické a metodické postupy, metody a techniky pro základní intervenci poruch autistického spektra. Využití přístrojové techniky a speciálních pomůcek v předškolním věku v rámci základní intervence u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Motivační a stimulační pomůcky.
|