Předmět poskytne znalosti a praktickou zkušenost pro aplikaci muzikoterapie v oblasti speciální pedagogiky (u populace dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami). Vývojová muzikoterapie odkazuje dle klasifikace K. Bruscii na muzikoterapeutické přístupy související s vývojovými typy poruch, např. s mentálním postižením, poruchami autistického spektra, s dětskou mozkovou obrnou atd. V tomto předmětu bude představen přístup Orffova muzikoterapie, což je přístup vytvořený G. Orffovou v mnichovském sociálním centrum pro děti a dále rozvíjen řadou terapeutů organizovaných prostřednictvím německé Gesellschaft für Orff Muziktherapie (dr. M. Voigt je mnohaletou předsedkyní této společnosti a také blízkou spolupracovnicí G. Orffové). Studenti se seznámí se základy Orffovy muzikoterapie, které spočívají v hudebně-pedagogické koncepci Orffova Schulwerku, s využitím tohoto přístupu u osob se speciálními potřebami, a naučí se různé variace hudebních technik responzivní interakce a provokace nových vzorců chování s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých diagnóz. Pozornost bude věnována také intervenci se zapojením rodinných příslušníků a práci s rodinou, která je podstatná např. v kontextu rané intervence.
|