Předmět: Muzikoterapie a poruchy chování

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Muzikoterapie a poruchy chování
Kód předmětu USS/CPCH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsah předmětu Muzikoterapie a poruchy chování je zaměřen na etopedickou problematiku a možnosti aplikace muzikoterapie u etopedických skupin populace. Cílem teoretické části předmětu je předložit posluchačům vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí. Tematické okruhy: - Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Teoretická východiska pro aplikaci muzikoterapie, přehled muzikoterapeutických přístupů a strategií v této oblasti. V praktické části výuky proběhne nácvik intervenčních muzikoterapeutických přístupů, které se používají u dětí a dospívajících s poruchami chování. Přitom budou zdůrazněny zkušenosti s možnostmi intervence v rámci školského systému (poradenská zařízení, speciální i běžné typy škol) na modelovém příkladě muzikoterapie ve školském systému ve Skotsku (dr. Ph. Derrington vytvořila jako první ve Skotsku pracovní pozici muzikoterapeuta pro žáky s poruchami chování na druhém stupni základních škol). V rámci výuky budou také diskutovány možnosti přenesení těchto zkušeností do českého vzdělávacího systému a jejich aplikace prostřednictvím profese školních psychologů a speciálních pedagogů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr