Schopnost realizovat hodnocení a evaluaci založenou na umění je důležitým předpokladem vzdělání muzikoterapeutů vzhledem k nárokům praxe založené na důkazech. Teoretická východiska představuje porozumění různým způsobům hodnocení (assessment), která odpovídají různým požadavkům terapeutického procesu, např. hodnocení preskriptivní, diagnostická, evaluační atd. Studenti se seznámí se základními paradigmaty a metodami hodnocení, která vycházejí z fenomenologie, behaviorálních věd, muzikologie atd. Důraz bude kladen zejména na kvalitativní metody hodnocení, které jsou typické pro praxi českých uměleckých terapeutů. Ve stručnosti se studenti seznámí se základními požadavky, které vytváří dobré psychometrické vlastnosti hodnocení, tj. validitou, reliabilitou a objektivitou. Problematika hodnocení bude uvedena do kontextu s tématem tělesných, psychických, sociálních, spirituálních, zdravotních a jiných potřeb klientů. V průběhu cvičení si studenti osvojí používání tří konkrétních nástrojů pro hodnocení a evaluaci, a to AQR škály (Assessment of the Quality of Relationship) vytvořené K. Schumacher a C. Calvet a hodnocení IMTAP (Individualised Music Therapy Assessment Profile) - toto hodnocení vytvořila H. T. Baxter et al. Třetím nástrojem je původní české hodnocení vyvinuté M. Lipským (2014) na bázi výzkumných experimentů Morfologické muzikoterapie. Výuka využije kromě teoretického výkladu a praktických ukázek také nácvik ve trojici (klient-terapeut-pozorovatel) a hodnocení klientů na videozáznamech a audiozáznamech.
|