Záměrem tohoto předmětu je připravit studenty pro orientaci v geriatrické problematice, zejména ve spojení s problematikou demencí, u které má muzikoterapie dlouhou historii a je podložena značným počtem vědeckých studií. Studenti si osvojí realizaci praktických muzikoterapeutických postupů u osob s demencí (a dalšími psychogeriatrickými poruchami) a seznámí se s referenčním rámecem, ve kterém se léčba demence zložená na vědeckých důkazech odehrává. Z teoretického hlediska budou vysvětlena specifika muzikoterapie v různých fázích terapeutického procesu a představen její přínos pro zlepšení kognitivního fungování, společenské angažovanosti, pro ovlivnění behaviorálních a psychologických příznaků a pro zlepšení kvality života. Cíle: 1. Objasnit specifika demencí v různých fázích vývoje a odvodit z toho důsledky pro realizaci muzikoterapie. 2. Podat přehled nejnovějších poznatků týkajících se terapeutických mechanismů ovlivňujících různé formy demence a možnosti léčby. 3. Učit se posoudit potřeby biopsychosociální, spirituální a poteby pro muzikoterapeutickou intervenci. Definovat terapeutické cíle pro osoby v různých fázích demence. 4. Propojit vědecké důkazy o efektivitě muzikoterapie u osob s demencí s jejich klinickými aplikacemi.
|