Předmět: Logopedie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 1
Kód předmětu USS/ALO1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Jazykové roviny. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti. 2. Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. 3. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči. 4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky. 5. Lateralita a komunikace. Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. 6. Poruchy hlasu. Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce. 7. Narušený vývoj řeči. Typy odchylek vývoje řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči terminologie a klasifikace. Narušení vývoje řeči u osob s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) v dospívání a dospělosti. 8. Získaná neurotická nemluvnost. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. 9. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování
Výstupy z učení
1. Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Jazykové roviny. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti. 2. Organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. Logopedické organizace a společnosti. Aktuální trendy. 3. Fylogeneze a ontogeneze řeči. Fylogeneze orální komunikace. Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje). Kritická období ontogeneze řeči. Možnosti stimulace fyziologického vývoje řeči. 4. Vybrané specificky zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, hlásková a slabičná analýza a syntéza struktury slova, rytmická reprodukce. Terminologie, logopedická diagnostika a intervence vybraných specificky zaměřených schopností. Přesah obtíží v uvedených schopnostech do mluvního projevu, čtení a psaní. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Logopedická diagnostika a intervence v oblasti grafomotoriky. 5. Lateralita a komunikace. Terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Diagnostika laterality. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. 6. Poruchy hlasu. Tvorba hlasu, symptomy a klasifikace poruch hlasu se zaměřením na období dospívání, dospělosti a stáří. Základy diagnostiky poruch hlasu. Prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady. Interdisciplinární spolupráce. 7. Narušený vývoj řeči. Typy odchylek vývoje řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči terminologie a klasifikace. Narušení vývoje řeči u osob s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) v dospívání a dospělosti. 8. Získaná neurotická nemluvnost. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. 9. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně a formy logopedické prevence. Současný stav a perspektivy, formy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a formám narušené komunikační schopnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Kiml, J. (1963). Neurodynamické poruchy hlasu =: Dysphoniae et aphoniae functionales. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství.
  • Kiml, J. (1978). Základy foniatrie: vady a poruchy funkcí sdělovacího procesu, léčebná péče, výchova, reedukace a rehabilitace sluchu, hlasu a řeči. Praha: Avicenum.
  • Klenková, J. a kol. (2007). Terapie v logopedii. Brno, MU.
  • Kutálková, D. (2002). Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál.
  • Kutálková, D. (2002). Opožděný vývoj řeči: dysfázie : metodika reedukace. Praha: Nakladatelství Septima.
  • Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. (2008). Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Peutelschmiedová, A. (2001). Logopedické minimum. Olomouc: VUP.
  • Vaverka, F. (2011). Vliv vybraných faktorů na přesnost jednoduchého pohybu: lateralita, rychlost, zraková kontrola, zátěž, rozsah pohybu. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází