Studijní literatura: Čechová, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV 1998. Čechová, M. Vyučování slohu: úvod do teorie. Praha: SPN 1985. Čechová, M. a kol. Čeština ? řeč a jazyk. 2., přepracované vydání. Praha: ISV 2000. Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN 2008. Cvrček, Václav a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum 2015, kap. 9, s. 365?375. Hoffmanová a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016. Hausenblas, K. ?K základním pojmům jazykové stylistiky?. Slovo a slovesnost 16, 1955, s. 1?15. Pleskalová, Jana a kol.: Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky, Praha: Academia, 1997 (zvl. kap. ?Stylistika?, s. 296?335 vč soupisu literatury).
|
Cílem předmětu je dostatečně seznámit studenty se stanovenými dílčími otázkami, které se týkají výuky slohové a komunikační výchovy na 1. st ZŠ. Některé aspekty stylistiky, jak teoretického i systematického základu, budou podrobněji diskutovány ve vztahu k výuce. Základem semináře bude praktická stylistika zaměřená na výuku i na dovednosti budoucích pedagogů. V rámci semináře budou studenti vytvářet psané výstupy zaměřené na slohové postupy (a útvary) realizované na 1. st. ZŠ. Témata: praktická stylistika, komunikační výchova, mluvené/psané projevy, slohové práce a jejich hodnocení, slohové postupy a útvary na 1. st. ZŠ, funkční styly a jejich základní charakteristika. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - smysluplně pracovat se základními stylistickými koncepty v aplikaci ve výuce, - prokázat odbornou připravenost věnovat se dílčím stylistickým otázkám ve vztahu k češtině i ve vztahu k různým komunikátům, - promýšlet dílčí otázky z oblasti stylistiky a přidružených disciplín (teorie komunikace, pragmatika, textová jazykověda atp.), - posuzovat jazykové prostředky vzhledem k jejich adekvátnímu užití v různých komunikačních situacích.
|