Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Postavení předmětu český jazyk a literární výchova v systému vzdělávání, jednotlivé složky předmětu, jejich vztah a cíle na základní škole. Seznámení s hlavními tendencemi ve vývoji vyučování českého jazyka (s důrazem na situaci v jazykovém vyučování po roce 1989), se současnou koncepcí vzdělávání, úkoly, s metodami a formami práce a organizací jazykového vyučování na základní škole. Orientace v základní didaktické literatuře, nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech s důrazem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Možnosti inovace vyučování českého jazyka s využitím moderních metod a forem práce (důraz na integraci složek předmětu český jazyk a literární výchova a využití mezipředmětových vztahů ve vyučování). Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast - seminární práce: 1. Analýza odborných zdrojů k vybranému výstupu z RVP - východiska lingvistická a oborově didaktická 2. Učební úloha / příprava na výuku k vybranému výstupu z RVP naplňující komunikační a kognitivní cíl (aplikace rámce E - U - R a strategie textocentrismu či situačnosti) Struktura popisu jednotlivých učebních úloh/příprav na výuku: 1) Ročník 2) Téma 3) Vztah k RVP (k očekávaným výstupům a klíčovým kompetencím) 4) Cíl(e) 5) Problém komunikačně-slohový, problém jazykový 6) Metody a formy práce 7) Pomůcky 8) Průběh práce (dle třífázového modelu učení E-U-R; podrobný popis jednotlivých fází práce s důrazem na činnosti učitele i žáků) 9) Přílohy 10) Seznam použité literatury Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Ke každé části také uveďte očekávané časové rozpětí a řešení úloh. Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Práce se odevzdává v co nejekologičtější tištěné variantě: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd., datum odevzdání: nejpozději 9. 12. 2022. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Podmínkou pro konání zkoušky z předmětu WČJ2 je zápočet z WČJ1. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
|
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
-
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
-
ŠEBESTA, K. (2015). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
-
ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
|