Předmět: Základy mediální výchovy

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Základy mediální výchovy
Kód předmětu KČJ/WZMVY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní literatura: Základní a doporučená literatura: Základy mediální výchovy (Online kurz v systému Moodle) Kopecký, K. a kol. Na pravdě záleží (příručka pro učitele). Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. Pastorová M., Jirák J.: K integraci mediální výchovy, FF UPOL 2015. Labischová D.: Didaktika mediální výchovy, Ostravská univerzita, 2013. Grizzle A. a kol.: Media and Information Literacy. Policy & Strategy guidelines, UNESCO 2013. Pavličiková, H., Jirák J.: Média pod lupou. Mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání, Praha 2013. Hoechsmann M., Poyntz S. R.: Media Literacies: A Critical Introduction, WileyBlackwell 2012. Jirák J., Šťastná L.: K periodizaci vývoje mediální výchovy a mediálního vzdělávání v českém prostředí v evropském kontextu, Sborník národního muzea v Praze, sv. 57 čís. 4, str. 67?72, 2012. Sloboda, Z., Keilhauer, J. a kol.: Mediální tvorba v kontextu vzdělávání, Barrister & Principal 2011. Wilson C. a kol.: Media and information literacy. Curriculum for teachers, UNESCO 2011. Niklesová E., Bína D.: Mediální gramotnost a mediální výchova: studijní texty, České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2010. Hobbs R., Jensen A.: The Past, Present, and Future of Media Literacy Education, The National Association for Media Literacy Education?s, Journal of Media Literacy Education 2009. Pavličíková, H., Šebeš, M.: Mediální pedagogika, JČU v Českých Budějovicích, 2009. Jirák J., Wolák R.: Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání, Radioservis a FSV UK 2007. Niklesová E.: Teorie a východiska současné mediální výchovy, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. Jenkins H. a kol.: Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Comparative Media Studies Program at the Massachusetts Institute of Technology 2006. Bína D.: Výchova k mediální gramotnosti, Jihočeská univerzita, 2005. Hobbes R.: The seven great debates in the media literacy movement, Journal of Communication, Volume 48, 1998. Základní videokurz: Kopecký, K. Úvod do mediální výchovy. https://www.youtube.com/playlist?list=PL_x8CoisFATTQrwhLXw92L70WQnK_ s3XO Kopecký, K. Abeceda médií (videocyklus přednášek). https://www.youtube.com/watch?v=FPsmmAvjVx4&list=PLKKGhxfJhS9v05kE Nz0lrO8s- ilJyi136 Doporučené online zdroje: Svět médií (svetmedii.info) @Online (www.ceskatelevize.cz/porady/10659215431online/)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět Mediální komunikace v teorii a praxi vychází ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci průřezového tématu Mediální výchova. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (přijímání informací ? např. z masmédií,internetových médií, sociálních médií), tak i na složku produkční (tvorba vlastního mediálního obsahu). Předmět se zaměřuje na rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Cíle: Student bude umět: - vysvětlit úlohu veřejnoprávních médií v demokratické společnosti. - rozpoznat a ověřit pravdivost zpráv v online prostředí (dle možností). - uvést příklady seriózních a tzv. alternativních médií (s ohledem na pravdivost informací). - navrhnout vhodné úkoly/cvičení vedoucí k posílení mediální gramotnosti žáků. - rozpoznat mediální stereotyp a prototyp. - klasifikovat a uvést typy reklamy, charakterizovat ji - rozpoznat techniky mediální manipulace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zvládnutí kolokvia, ve kterém student prokáže orientaci v klíčových tématech mediální výchovy. 75% účast v prezenční výuce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr