Název předmětu | Úvod do studia literatury |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/WUSLY |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | nespecifikována |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 6 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
BRUKNER J., FILIP J. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. CULLER J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002. DOLEŽEL, Lubomír. Narativní způsoby v české literatuře. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2014. EAGLETON, T. Úvod do literární teorie. Praha. Plus, 2010. ECO, U. Meze interpretace. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. FRYE, N. Anatomie kritiky. Brno: Host, 2003. HAMAN A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H+H, 1999. HENCKMANN, W., LOTTER, K. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. HRABÁK, J. Poetika. Praha: Československý spisovatel, 1977. JAKOBSON, R. Poetická funkce. Jinočany: H&H, 1995. ISER, W. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. 1. vyd. s. 39?61. Brno: Host, 2001. KARPATSKÝ, D. Malý labyrint literatury. Praha: Albatros, 1997. KOSTEČKA, J. Do světa literatury jinak. Praha: SPN, 1995. KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno, Masarykova univerzita, 2005. MANGUEL, A. Dějiny čtení... Brno: Host, 2007. MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury netradičně. Praha, Trizonia, 1995. MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury 1?4. Praha: Tripolia, 2000. MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. PAVELKA, J., POSPÍŠIL, I. Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno: Georgetown, 1993. PAVERA, L., VŠETIČKA, F. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. PECHAR, J. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002. PEPRNÍK, M. Směry literární interpretace XX. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. PETRŮ, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico, 2000. RIMMON ? KENANOVÁ, S. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. SOUKAL, J. Literární výchova pro 2. stupeň ZŠ. Praha: SPN, 1998. WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. ZEMAN, M. Teorie literatury pro střední školy. Praha: Fortuna, 1992. PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001. On-line katalogy knihoven.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem studijního programu je postihnout výchozí zdroje literární teorie, nabídnout systém literárně teoretických poznatků a načrtnout základní vývojové tendence literární vědy ve vztahu k organizaci literárního procesu a struktuře literárního díla. Vytknout podstatu a funkce literatury, znázornit proces literární komunikace, představit základní principy výstavby literárního díla a upozornit na specifičnost užití jazykových a poetických prostředků, zdůraznit význam versologie, a to vše s ohledem na literární žánry. Smyslem studia je naučit se aplikovat získané poznatky při rozboru vybraných ukázek literárních děl.Rámec a meze vědeckého zkoumání literatury v pedagogickém prostředí. Možnosti uplatnění literárně teoretických poznatků pro rozvoj a kultivaci čtenářství. Interpretace a analýza literárního díla. Charakteristické vývojové rysy beletrie, publicistiky a naukové literatury.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
75% účast v prezenční výuce, zpracování seminární práce k získání zápočtu a složení zkoušky formou testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|