Předmět: Stylistika

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Stylistika
Kód předmětu KČJ/WSTYG
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Stylistika jako vědní disciplína (teorie, systematika, praktická stylistika): komunikační situace (komunikační sféra), adekvátnost (vhodnost, náležitost); základní terminologie (styl, stylovost, příznakovost, spisovnost). 2. Čtyři perspektivní pohledy na stylistiku: co vše ovlivňuje to, jak mluvíme (stylotvorné faktory/ slohotvorní činitelé). Kodifikace vs jazykové normy (klasifikace postojů). 3. Komunikační výchova v prostředí základní školy: komunikační sféry/funkční styly v komunikaci. Rozvoj a kultura mluvených projevů. Mluvená a psaná čeština (základní charakteristika, specifika online komunikace apod.). Komunikační žánry. Prostředky neverbální komunikace a jejich využití. Pragmatické aspekty jazyka (pravidla konverzace, konverzační maximy, zdvořilost a její vyjadřování). 4. Roviny stylistické analýzy textu (jazykové prostředky, kompozice/výstavba a téma/obsah) v perspektivě slohotvorných/stylotvorných činitelů/faktorů (subjektivní/objektivní). 5. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 1: textová soudržnost: koherence a koheze; koreference a tematické posloupnosti. 6. Mikrokompoziční (gramatika a tektonika) prostředky textu 2: členění textu a principy jeho výstavby (textové jednotky a jejich hranice, horizontální/vertikální členěné textu); specifika textového členění u různých žánrů a slohových útvarů. 7. Makrokompoziční (architektonika) prostředky textu: slohové postupy a útvary. Využití slohových postupů (architektoniky textu) a slohových útvarů na 2. st. ZŠ. 8. Koncepce funkční stylů 1: tradice a současnost: základní vymezení (normy, postupy a útvary), typologie stylů a jejich charakteristika. 9. Koncepce funkční stylů 2: tradice a současnost: základní vymezení (normy, postupy a útvary), typologie stylů a jejich charakteristika. 10. Koncepce komunikačních sfér 1: současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 11. Koncepce komunikačních sfér 2: současná perspektiva: základní vymezení (normy, postupy a útvary), komunikační faktory/komunikační činitelé a jejich charakteristika. 12. Jazykové prostředky v perspektivě stylu: rozvoj komunikační kompetence, příznakovost; jazykové prostředky a jejich stylová diferenciace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem je (1) seznámit se základními koncepty jazykovědné stylistiky, (2) osvojit si základní aspekty stylistického pohledu na jazykové prostředky a (3) získat ucelené znalosti & dovednosti zaměřené na slohovou a komunikační výchovu. Seznam tematických okruhů pro přednášky obsahuje pouze základní vymezení. Podrobnosti a systematizace jednotlivých tematických bloků, včetně jejich praktické aplikovatelnosti, budou součástí programu seminářů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Zápočet: 2 psané výstupy (recenze a pracovní list/popsané aktivity) + oprava a hodnocení slohové práce, tj. 2+1. Vše prosím nahrát do sekce "Zadání" (zde v MS Teams) nejpozději (minimálně) 3 dny před zkouškou. Zkouška: bude probíhat ústní formou a bude vycházet z tematických okruhů publikovaných v MS Teams na začátku zimního semestru. Student si vždy vylosuje jeden tematický okruh, o kterém by měl být schopen samostatně mluvit cca 10 min. K jednotlivým poznatkům by student měl být schopen uvést konkrétní příklady na jazykovém materiálu. Zkouška (cca 30 min./osoba) má 3 části: 1 vylosovaný okruh ze seznamu "Tematických okruhů k zk" + diskuze nad opravenou a zhodnocenou slohovou prací + zpětná vazba věnovaná psaným výstupům. Pro studenty ISP: na základě individuální domluvy s vyučujícím student předloží vypracovaná cvičení a seminární práci na určené téma, o kterém bude schopen souvisle min. 10 min. mluvit.
Doporučená literatura
  • Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. (2008). Současná stylistika.. Praha.
  • Čechová, M. (1997). Stylistika současné češtiny. Praha: ISV.
  • Hausenblas Karel. (1972). Výstavba jazykových projevů a styl. Praha.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. (2013). Pragmatika v češtině.. Praha: Karolinum.
  • HOFFMANNOVÁ, Jana a kol. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr