Předmět: Didaktika literární výchovy 1

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Didaktika literární výchovy 1
Kód předmětu KČJ/WLV1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretickopraktický vstup do problematiky přístupů k výchově literaturou. Problematika literární vyučovací jednotky, metod, přípravy učitele, pomůcek atd.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje se na širší souvislosti literárně-výchovného procesu - pojetí literární výchovy v kurikulárních dokumentech, spektrum výukových metod a forem a jejich uplatnění v literární výchově, otázky hodnocení, klasifikace, roli tvořivosti a kritického myšlení ve výuce literatury apod. Důraz je kladen na komunikační pojetí literární výchovy vycházející z principu recepční estetiky. Zdůrazněny jsou teoretické zásady literární interpretace. Předmět byl inovován v rámci projektu "Studium k rozšíření odborné kvalifikace (§6 vyhlášky č.317/2005 Sb.)" , reg. č. CZ.1.07/1.3.00/19.0014.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
docházka 80%, zpracování seminární práce dle zadání, vykonání zkoušky (kolokvia, zápočtu)
Doporučená literatura
  • BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla.. Plzeň: Fraus.
  • BERÁNKOVÁ Eva. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
  • BUDÍNSKÁ, H. (2008). Hry pro šest smyslů.. Praha.
  • ČAPEK, Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha.
  • FIŠER, Zbyněk a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita.
  • GEJGUŠOVÁ, I. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole.. Ostrava: OU.
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. (2009). Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
  • HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy.. Jinočany: HaH.
  • HNÍK, Ondřej. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.
  • JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!. Praha: Strom.
  • KOSTEČKA, J. (1995). Do světa literatury jinak.. Praha: SPN.
  • KOŠŤÁK, J. (1999). Hrátky s literaturou.. Olomouc: Votobia.
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce.
  • LEDERBUCHOVÁ, L. (1997). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole - II. díl. Plzeň: Vydavatelství Zápodočeské univerzity.
  • MACHKOVÁ, E. (2005). Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
  • MAŇÁK, J. (1997). Alternativní metody a postupy.. Brno: MU.
  • MARTINKOVÁ, V. (1995). Teorie literatury netradičně.. Trizonia.
  • RUT, P. (1985). Menší poetický slovník v příkladech.. Praha: Mladá fronta.
  • Sieglová, Dagmar. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  • Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. Praha: Portál.
  • TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova.. Brno: CERM.
  • TOMAN, J. (1992). Vybrané kapitoly z dětské literatury.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1990). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy I.. České Budějovice: PdF JU.
  • TOMAN, J. (1991). Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy II.. České Budějovice: PdF JU.
  • VALA, Jaroslav. (2017). Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex.
  • VALA, Jaroslav. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr