Předmět: Literatura pro děti a mládež

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KČJ/WLDMY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní literatura: Základní ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a SLADOVÁ, Jana. Vybrané kapitoly z literatury pro děti a mládež mladšího školního věku. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-085-1. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S. a ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. rozšířené vydání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. SLADOVÁ, J. a kol. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. DOROVSKÝ, I., ŘEŘICHOVÁ, V. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 1. Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. ŠUBRTOVÁ, M. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. Čeští spisovatelé. Praha: Libri, 2012. JANOUŠEK, P. a kol. Dějiny české literatury 1945?1989, 4 svazky (Obsahové zaměření na kapitoly věnované LDM). Praha: Academia, 2007. MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha ? Litomyšl: Paseka, 2004. TOMAN, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakladatelství Vlastimil Johanus, 2008. MAŠÁT, M., SLADOVÁ, J. a ŠMAKALOVÁ, K. Antologie textů s tematikou šoa pro 6. ? 9. ročník základních škol (s metodickým dodatkem). Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. MANDYS, P a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: A lbatros: 2013. ŘEŘICHOVÁ, V., SLADOVÁ, J. a kol. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. Další doporučená ŠUBRTOVÁ, M. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, 2000. SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku ČSAV, 1998. URBANOVÁ, S. a kol. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ŠMAHELOVÁ, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. 2 sv. Praha: Univerzita Karlova, 1999. HUNT, P. International Companion Encyclopedia of Children´s Literature. London, New York: Routledge, 1996. DODERER, K. Herausgegeben von Lexikon der Kinder ? und Jugendliteratur. 4 sv. Weinhein: Beltz, 1984. PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H&H, 1999. TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Literatura pro děti a mládež (LDM) a její místo v národní literatuře, specifické rysy, funkce a význam. Výběr textu, vazba na čtenářství a čtenářské kategorie. Základní terminologie, vztah LDM k lidové slovesnosti a jejím žánrům, sběratelská folklorní činnost. Zastoupení žánrů a žánrových variant v LDM z pohledu literárních druhů (pohádky, mýty, legendy, pověsti, bajky, dobrodružná literatura, fantasy, sci-fi, příběh s dětským hrdinou, historická tematika, biografie). Významná díla a jejich tvůrci v kontextu intencionální české a světové LDM, adaptace literárních textů pro mladé čtenáře. Vazba LDM na další umělecké oblasti (divadlo, hudba, výtvarné umění, film apod.). Nástin literárně historického vývoje LDM v kontextu české národní literatury. Naučná a umělecko-naučná tvorba pro děti a mládež. Literatura pro děti a mládež v společenském kontextu (vydavatelská činnost, literární ceny, soutěže a projekty, odborné zkoumání LDM aj.). Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve výše uvedených tématech; - prokázat odborné znalosti z oblasti literatury pro děti a mládež (se zaměřením na primární vzdělávání); - kvalifikovaně posoudit uměleckou kvalitu a didaktický potenciál literatury pro děti mladšího školního věku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k ukončení předmětu: zápočet ? zpracování seminárního úkolu souvisejícího s odbornými a čtenářskými kompetencemi studenta v oblasti literatury pro děti a mládež; kolokvium ? ústní ověření teoretických znalostí a čtenářských kompetencí v oblasti literatury pro děti a mládež.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr