Předmět: Literatura 19. století

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Literatura 19. století
Kód předmětu KČJ/WL19Y
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubíček Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní studijní literatura: BAHR, Ehrhard et al. Dějiny německé literatury. Kontinuita a změna od středověku po současnost. Svazek 2. Od osvícenství k době předbřeznové. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80?246-1048-5. BRADBURY, Malcolm, ed. Atlas literatury. Literární toulky světem. Praha: Cesty, 2003. ISBN 80-7181-829-1. BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Praha: Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-576-0. BROŽ, František. Česká a světová literatura v datech. I., II., III. Brno: Host, 2001, 2004, 2005. ISBN 80-7294-062-7. ČERNÝ, Václav. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti. 4. Pseudoklasicismus, preromantismus, romantismus a realismus. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1655-3. FISCHER, Jan Otokar et al. Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století. 1. díl, 1789-1870. Praha: Academia, 1966. HRBATA, Zdeněk a PROCHÁZKA, Martin. Romantismus a romantismy. Pojmy, proudy, kontexty. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1060-4. KUČERA, Martin. Kultura v českých dějinách 19. století. Ke zrodu, genezi a smyslu avantgard. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1962-2. KUSÁKOVÁ, Lenka. Krásná próza raného obrození. Praha:Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-246-0620-8. KUTNAR, František. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-833-6. LEHÁR, Ján, STICH, Alexander, JANÁČKOVÁ, Jaroslava a HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. III. vyd. Praha: Lidové noviny, 2008,s. 383?441,s. 447?492,s. 533?543. ISBN 978-80-7106-963-8. Lexikon české literatury. Osobnosti, díla, instituce. sv. I., II./1., II./2., III./1., III./2., IV./1.,IV./2. Praha: Academia, 1985, 1993, 1993, 2000, 2000, 2008, 2008. ISBN 978-80-2001572-3. MACURA, Vladimír et al. Slovník světových literárních děl. 1, A-L., 2, M-Ž. Praha: Odeon, 1988. MACURA, Vladimír. Znamení zrodu. Praha: H&H, 1995. ISBN 80-85787-74-1. MACHALA, Lubomír et al. Panorama české literatury 1 (do roku 1989). Praha: Knižní klub, 2015. ISBN 978-80-242-4818-9. MENCLOVÁ, Věra, SVOZIL, Bohumil a VANĚK, Václav, ed. Slovník českých spisovatelů. Praha: Libri, 2005. ISBN 80-7277-179-5. MILIČKA, Karel. Od víry k rozumu. Světová literatura 2. Praha: Baronet, 2002. ISBN 80-7214?493-6. MUKAŘOVSKÝ, Jan, ed. Dějiny české literatury. II. sv. Literatura Národního obrození. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960. NOVÁK, Arne a NOVÁK, Jan Václav. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. V. vyd. Brno: Atlantis 1995, s. 826?1102. ISBN 80-7108-105-1. ŠMAHELOVÁ, Hana. V síti dějin literatury národního obrození. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1902-6. RULAND, Richard a BRADBURY, Malcolm. Od puritanismu k postmodernismu. Dějiny americké literatury. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0586-0 STŘÍBRNÝ, Zdeněk et al. Dějiny anglické literatury. 2. Praha: Academia, 1987.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Naší snahou je, aby studenti prostřednictvím vybraných textů české a světové literatury 19. století pochopili. jak naplnit komunikační cíle literární výchovy vzhledem k naší současnosti a zvláště každodennosti. Předmět se zaměřuje jak na složku percepční (umění získat z textu informace ? uměleckého charakteru, historického, společenského charakteru), tak i na složku produkční (vytvoření vlastního názoru na dílo a jeho obhajobu). Předmět staví na rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení budoucích pedagogů. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - interpretovat základní teze problematiky ?světovosti? literatury, zamyslet se nad národním charakterem literatury a pojmem region, - vyjmenovat a definovat a interpretovat základní trendy vývoje literatury 19. století, - diskutovat o problematice ?klasické? a ?moderní? literatury i umění překladu, - analyzovat významná díla světového i českého literárního kontextu 19. století, - ilustrovat společenský vývoj na konkrétních literárních ukázkách, - klasifikovat a interpretovat jednotlivá literární díla první poloviny 19. století, - argumentovat v diskusích nad uměleckou hodnotou díla.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
75% účast v prezenční výuce. Seminární práce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr