Předmět: Komunikační výchova

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Komunikační výchova
Kód předmětu KČJ/WKOMY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní literatura: CVRČEK, Václav a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum 2015, kap. 9, s. 365?375. ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV 1998. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN 2008. HOFFMANNOVÁ J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia 2016. PLESKALOVÁ, Jana a kol.: Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky, Praha: Academia, 1997 (zvl. kap. ?Stylistika?, s. 296?335 vč soupisu literatury). ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999. KLAPETEK, Milan. Komunikace a argumentace. Brno: VÚT, 2007. ISBN 978-80-214-3489-9. WIDDOWSON, H. G. Teaching Language as Communication. Oxford, New York: Oxford University Press, 1978. ISBN 0-19-437077-1.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Seminář se zaměřuje na klíčové aspekty komunikační výchovy, tj. na komunikační kompetence (od spisovnosti k efektivitě), komunikační dovednosti a jejich rozvoj (recepce: poslech/čtení vs produkce: mluvení/psaní); na modely komunikačních rolí (aktivního tvůrce, nebo ?poučený? příjemce). Dále se budeme věnovat např. roli komunikační výchovy v kurikulu vzdělávání českého jazyka pro sekundární školy; komunikátům (textům) a komunikační situaci (prostředí, účastníci komunikace, jejich role apod.), popř. vizuálním aspektům v procesu komunikace (poslech vs naslouchání/ ústní projev vs mluvení). Jak se liší, příp. čím se doplňují jazyková a komunikační výchova. Zaměříme se na procvičování vybraných dovedností se zaměřením na didaktické aspekty komunikační výchovy a její cíle (kognitivní, formativní, výchovné) a složky (typy gramotnosti; čtení a psaní / mluvení a naslouchání) v oblasti českého jazyka pro sekundární školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Na základě zvládnutí teoretických poznatků porozumět základním parametrům komunikační výchovy jako globální strategii ve výuce nejen rodného jazyka. Aktivní účast na seminářích a vypracování zadaných úkolů. 75% účast v prezenční výuce.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází