Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Postavení předmětu český jazyk a literární výchova v systému vzdělávání na střední škole, jednotlivé složky předmětu, jejich vztah a cíle. Seznámení s hlavními tendencemi ve vývoji vyučování českého jazyka a slohového vyučování (s důrazem na situaci po roce 1989), se současnou koncepcí vzdělávání, úkoly, s metodami a formami práce a organizací jazykového vyučování na střední škole. Orientace v základní didaktické literatuře, nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech pro střední školy s důrazem na rámcové vzdělávací programy pro střední školy. Možnosti inovace vyučování českého jazyka s využitím moderních metod a forem práce (důraz na integraci složek předmětu český jazyk a literární výchova a využití mezipředmětových vztahů ve vyučování). Slohové vyučování jako integrační prvek mezi složkami jazyka a dalšími předměty s důrazem na komunikační výchovu. Inovace slohového vyučování s využitím moderních metod a forem práce (projektové vyučování, prvky kritického myšlení, dramatická výchova apod.). Slohové a maturitní práce v systému jazykového vyučování na střední škole a jejich hodnocení. Problematika státních maturit.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast, není povolena jakákoliv neomluvená absence - plnění průběžných úkolů - ústní zkouška (okruhy vycházejí z otázek k SZZ)
|
Doporučená literatura
|
-
ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
-
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
-
ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
-
ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
|