Základní studijní literatura: BERÁNKOVÁ Eva. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2. ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7. GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Praha: Edulab, 2017. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0 KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy. Praha: Grada, 2019. VALA, Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978- 80-244-2761-4. VALA, Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého 2013. ISBN 978-80-244-3922-8. VALA, J. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8 WOLFOVÁ, Maryanne. Čtenáři, vrať se. Mozek a čtení v digitálním světě. Brno: Host, 2020. Doplňující studijní literatura: GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8. HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky.Brno: Host, 2001, s. 39-61. ISBN 80-86055-92-2. JANÍK, Tomáš a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno, Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-139-3. JANÍK, Tomáš a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-176-8. MARTINKOVÁ, Věra. Teorie literatury netradičně. Praha: Trizonia, 1995. ISBN 80-85573-61- X. REŽNÁ, Miroslava. Praktická estetika 3. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011. ISBN 978-80-8094-581-7. SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1993. ISBN 80- 7178-124-X. SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. ŽILKOVÁ, Marta, ZELEŇÁKOVÁ, Hana a REŽNÁ, Miroslava. Praktická estetika 5. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2011. ISBN 978-80-8094-948-8.
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - posoudit didaktický potenciál uměleckého textu a navrhnout jeho didaktickou interpretaci, - aplikovat teoretické poznatky týkající se podpory a rozvoje čtenářské gramotnost žáků při práci s konkrétním textem, - navrhnout a obhájit vhodné metodické postupy zaměřené na práci s uměleckým textem ? příprava pracovních listů (koncepce E-U-R), - analyzovat a zdůvodnit hlavní úskalí při práci s básnickým textem, - posoudit možnosti rozvíjení literární tvořivosti u žáků (tvůrčí psaní, žánrové transformace, dramatika), - zhodnotit místo literární teorie a historie v literární výchově (cíl, smysl, rozsah). - prokázat schopnost rozvíjení mezipředmětových vztahů, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v literární výchově, - plánovat a realizovat vyučovací jednotku na vybrané téma z literární výchovy.
|