Název předmětu | Didaktika českého jazyka C |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/WDJCY |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | nespecifikována |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Studijní literatura: Základní studijní literatura: BERÁNKOVÁ Eva. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2. FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7. GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8. HAUSENBLAS, Ondřej. Čeština doopravdy: Praha, 2015 HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204?111-8. VALA, J. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Čtenářské strategie žáků a možnosti jejich rozvoje. Využití metod RWCT. Výzkumy čtenářské gramotnosti (PIRLS) a možnosti využití jejich výsledků ve výuce. Interpretace uměleckého textu. Uplatnění moderních vyučovacích metod při interpretaci literárního díla. Metody aktivního a kooperativního učení žáků. Čtenářské dílny a záznamy z četby. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově. Projekty na podporu čtenářství. Práce s informačními zdroji. Rozvoj mezipředmětových vztahů v souvislosti s četbou uměleckých textů. Aktuální problémy literárního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Přehled a charakteristika literárních druhů a žánrů a jejich využití ve výuce. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve výše uvedených tématech; - prokázat odborné znalosti a dovednosti z oblasti didaktiky literatury formou přípravy pracovních listů a souvisejících metodik do výuky.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Požadavky k ukončení předmětu: Zápočet ? ověření praktických dovedností z didaktiky literatury: tvorba sady pracovních listů zaměřených na práci s uměleckým textem s využitím struktury E-U-R, metod kritického myšlení a aktivního učení žáků. Zkouška ? ústní ověření orientace v tématech uvedených v anotaci předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |