Předmět: Didaktika českého jazyka C

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Didaktika českého jazyka C
Kód předmětu KČJ/WDJCY
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní literatura: Základní studijní literatura: BERÁNKOVÁ Eva. Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2. FIŠER, Zbyněk a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7. GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8. HAUSENBLAS, Ondřej. Čeština doopravdy: Praha, 2015 HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: Česká školní inspekce, 2010. TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204?111-8. VALA, J. Didaktika literární výchovy. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. ISBN 978-80-7409-086-8

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Čtenářské strategie žáků a možnosti jejich rozvoje. Využití metod RWCT. Výzkumy čtenářské gramotnosti (PIRLS) a možnosti využití jejich výsledků ve výuce. Interpretace uměleckého textu. Uplatnění moderních vyučovacích metod při interpretaci literárního díla. Metody aktivního a kooperativního učení žáků. Čtenářské dílny a záznamy z četby. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově. Projekty na podporu čtenářství. Práce s informačními zdroji. Rozvoj mezipředmětových vztahů v souvislosti s četbou uměleckých textů. Aktuální problémy literárního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Přehled a charakteristika literárních druhů a žánrů a jejich využití ve výuce. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se ve výše uvedených tématech; - prokázat odborné znalosti a dovednosti z oblasti didaktiky literatury formou přípravy pracovních listů a souvisejících metodik do výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky k ukončení předmětu: Zápočet ? ověření praktických dovedností z didaktiky literatury: tvorba sady pracovních listů zaměřených na práci s uměleckým textem s využitím struktury E-U-R, metod kritického myšlení a aktivního učení žáků. Zkouška ? ústní ověření orientace v tématech uvedených v anotaci předmětu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází