Studijní literatura: Základní literatura: ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85866-32-3. ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008. LIPTÁKOVÁ, Ľ. Kognitívne aspekty vyučovania materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PF PU, 2012. SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: OU, 2003. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7. ŠTĚPÁNÍK, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha:Academia, 2020. ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019. ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020. Doporučená literatura: KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Jinočany: HaH, 1993. ISBN 80-85787-24-5. LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2015 PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN ? Mladé letá, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. Dokumenty: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ učebnice českého jazyka pro základní školy
|
Postavení předmětu český jazyk a literatura v systému vzdělávání, jednotlivé složky předmětu, jejich vztah a cíle na základní škole. Hlavní vývojové tendence ve vyučování českému jazyku (s důrazem na situaci v jazykovém vyučování po roce 1989). Současná koncepce vzdělávání v českém jazyce, jeho cíle, úkoly, metody a formy práce na základní školy. Kritická místa současné koncepce výuky češtiny a možnosti jejich řešení.Kognitivně-komunikační paradigma jako základní východisko utváření výukového prostředí českého jazyka.Rozvoj jazykové (pravopisné, lexikální, syntaktické, morfologické a foneticko-fonologické) kompetence ve výuce mateřského jazyka ? cíle, výstupy, obsah, proces. Možnosti integrace s komunikačně-slohovou výchovou. Kritické myšlení, mediální výchova, moderní technologie ve výuce českého jazyka. Základy přizpůsobení podmínek výuky češtiny pro žáky nadané a pro žáky se SVP. Orientace v základní didaktické literatuře, nabídce učebnic a současných vzdělávacích dokumentech s důrazem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Možnosti inovace vyučování českého jazyka s využitím moderních metod a forem práce (důraz na integraci složek předmětu český jazyk a literární výchova a využití mezipředmětových vztahů ve vyučování).
|