Předmět: Dětská literatura

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Dětská literatura
Kód předmětu KČJ/WDELX
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Funkce a charakteristiky literatury pro děti Lidová a autorská pohádka: vývoj, tematika, stylizace Poezie a próza s dětským protagonistou Obrázkové knihy, edukačně-naučná literatura, časopisecká produkce Literární ceny, ilustrace a vizuální jazyk knihy Literatura jako nástroj rozvoje pregramotnosti a biblioterapie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům systematický přehled o vývoji, žánrových strukturách a funkcích literatury pro děti předškolního věku v kontextu literatury národní i světové. Pozornost je věnována jak tradičním podobám (lidová a autorská pohádka, poezie, příběh s dětským hrdinou), tak současné produkci včetně ilustrace, výtvarné stylizace a mezioborových přesahů (např. biblioterapie, edukační funkce, multimediální adaptace). Studenti se rovněž seznámí se základními principy evaluace kvality dětské literatury, aktuálními trendy v literární tvorbě a recepci u cílové skupiny dětí předškolního věku. Důraz je kladen na interpretaci textů, práci s nimi v pedagogické praxi a podporu čtenářské pregramotnosti.
Po absolvování kurzu bude student schopen: popsat vývoj a specifika literatury pro děti v širším kulturním a historickém kontextu; vysvětlit funkce a žánrové formy literatury pro děti předškolního věku; identifikovat klíčové autory a díla české a světové literatury pro děti; analyzovat a interpretovat umělecký text s ohledem na věkové potřeby a estetickou úroveň cílové skupiny; zhodnotit současnou knižní a časopiseckou produkci z hlediska její kvality, tematické a výtvarné rozmanitosti; vytvořit didaktický materiál podporující čtenářskou pregramotnost; reflektovat potenciál literatury pro děti jako prostředku edukačního, terapeutického i estetického.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test

Požadavky k zápočtu: Odevzdání autorského pracovního listu (v tištěné podobě) založeného na literárním textu určeném dětem předškolního věku, jehož cílem je rozvoj čtenářské pregramotnosti. Kolokvium: Ústní zkouška ve dvojici, výběr z předem daných tematických okruhů. Připuštěni jsou pouze studenti se splněným zápočtem. Tematické okruhy kolokvia: Literatura pro děti a její vztah k literatuře národní; intencionální literatura a její odborná reflexe; trivializace v literatuře pro děti. Lidová pohádka - genealogie, sběratelé, folkloristické přístupy. Autorská pohádka do r. 1989 - vývoj, typologie, autoři. Aktuální knižní produkce pro děti; vývoj ilustrace a ocenění ilustrátorů. Próza s dětským hrdinou do r. 1989 - vývoj, typologie, významní autoři. Poezie pro děti do r. 1989 - poetika a klíčoví autoři. Současná autorská pohádka (po r. 1989) - nové přístupy, autoři. Současná próza s dětským hrdinou - vývojové tendence a tematizace. Současná poezie pro děti - tematické a formální inovace. Mýty, legendy a pověsti v literatuře pro děti; jejich adaptace a recepce. Uvedené podmínky platí i pro studenty s ISP.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, Bruno. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha.
  • ČEŇKOVÁ, Jana a kol. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha.
  • HUTAŘOVÁ, Ivana. (2004). Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha.
  • MOCNÁ, Dagmar a kol. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a SLADOVÁ, Jana. (2017). Vybrané kapitoly z literatury pro děti mladšího školního věku. Olomouc.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc.
  • ŠUBRTOVÁ, Milena et al. (2012). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. II., Čeští spisovatelé. Praha.
  • TOMAN, Jaroslav. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice.
  • URBANOVÁ, Svatava a ROSOVÁ, Milena. (2005). Žánry, osobnosti, díla: (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr