Vyučující
|
-
Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
|
Obsah předmětu
|
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit funkci a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku; zhodnotit současnou dětskou literaturu s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte; volit a odůvodnit vhodné literární texty pro rozvoj čtenářské pregramotnosti; vytvářet pracovní listy a didaktické pomůcky pro práci s literárním textem; navrhnout a didakticky zpracovat zážitkové aktivity založené na uměleckém textu; popsat vývojové etapy čtenářství a emergentní gramotnosti; plánovat a reflektovat edukační jednotku zaměřenou na literaturu v MŠ; zdůvodnit přínos literární edukace pro osobnostní rozvoj dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí praktické kompetence studentů v oblasti práce s literárním textem v prostředí mateřské školy. Klade důraz na využití umělecké literatury k rozvoji čtenářské pregramotnosti a klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Student se učí volit a didakticky interpretovat adekvátní literární texty, připravovat a realizovat edukační aktivity, vytvářet podpůrné materiály a reflektovat jejich využití v pedagogické praxi. Kurz propojuje literární teorii, vývojovou psychologii a didaktiku v kontextu současného předškolního vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit funkci a obsahovou strukturu literatury pro děti předškolního věku; zhodnotit současnou dětskou literaturu s ohledem na věk a vývojové potřeby dítěte; volit a odůvodnit vhodné literární texty pro rozvoj čtenářské pregramotnosti; vytvářet pracovní listy a didaktické pomůcky pro práci s literárním textem; navrhnout a didakticky zpracovat zážitkové aktivity založené na uměleckém textu; popsat vývojové etapy čtenářství a emergentní gramotnosti; plánovat a reflektovat edukační jednotku zaměřenou na literaturu v MŠ; zdůvodnit přínos literární edukace pro osobnostní rozvoj dítěte.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test, Závěrečný projekt
Aktivní účast na konzultacích (min. 70 %), Kolokvium (ústní obhajoba portfolia), Odevzdání portfolia, které zahrnuje: pracovní listy k vybraným literárním textům (min. 2 listy), pomůcky nebo návrh zážitkového projektu (vizuálně nebo textově zpracovaný), krátká reflexe cílů a metodiky každého výstupu. Požadavky na studenty s ISP: Odevzdání (ve vytištěné formě) dvoustránkového pracovního listu vycházejícího z literárního textu a určeného k rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Odevzdání čtyřstránkové eseje o možnosti rozvíjení čtenářské pragramotnosti prostřednictvím literatury v mateřské škole prostřednictvím STAGu - link "semestrální práce", téma práce je Vaše jméno.
|
Doporučená literatura
|
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako literární cesta k pochopení literárního díla. Plzeň.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha.
-
HNÍK, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: HaH.
-
Hník, O. (2007). Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. Ostrava.
-
JEČNÁ, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka.. Praha: Strom.
-
Ječná, K. (1997). Nuda při češtině? Ani nápad!: zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Praha.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha.
-
TOMAN, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM.
-
Toman, J. (1999). Dětské čtenářství a literární výchova. Brno.
|