Předmět: Literatura a film v kurikulu ZŠ

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Literatura a film v kurikulu ZŠ
Kód předmětu KČJ/LFK@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Literatura, film a mediální výchova - metodologické vymezení Hodnotové, emocionální a symbolické aspekty literatury a filmu Recepce, interpretace a kritika - čtenář a divák Filmová adaptace - základní terminologie a historický vývoj Didaktika filmové adaptace - výuka s využitím audiovizuálních médií Literární a filmové žánry - klasifikace a narativní struktura Typy vyprávění v literatuře a filmu - srovnání a edukativní využití Intermediální vztahy mezi literaturou, filmem a výtvarným uměním Film a humanitní vědy - přesahy do dějepisu, občanské výchovy, etiky Film, jazyk a identita - multikulturní aspekty ve výuce Kritické čtení filmu - rozvoj mediální gramotnosti u žáků Kurikulární projektování mediální výchovy ve výuce českého jazyka a literární výchovy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na propojení literatury a filmu v pedagogickém kontextu základní školy se zvláštním důrazem na jejich vzájemný interpretační, estetický a hodnotový potenciál. Studium je zasazeno do rámce mediální výchovy jako průřezového tématu dle RVP ZV a klade důraz na aplikaci interdisciplinárních přístupů v literární a filmové výchově. Studenti si osvojí metody práce s audiovizuálními médii ve výuce, porozumí principům transmediálního převodu a získají kompetence k realizaci didakticky smysluplného propojení textu a obrazu v základním vzdělávání.
Po absolvování kurzu bude student schopen: vysvětlit základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem ve vzdělávacím kontextu; identifikovat a didakticky využít základní principy filmové adaptace; chápat literární a filmové dílo jako nástroje formování kulturní identity a hodnotového systému žáků; navrhnout modelové vyučovací situace s využitím literárního i filmového textu; reflektovat mediální výchovu jako součást celostního estetického a kritického vzdělávání; integrovat metody literární, filmové a mediální výchovy do výuky českého jazyka i společenskovědních předmětů; kultivovat u žáků schopnost interpretace, srovnávání a hodnocení různých typů médií.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Vypracování seminární práce o rozsahu minimálně 10 normostran zaměřené na srovnávací analýzu vybrané literární předlohy a její filmové adaptace. Seminární práce by měla zahrnovat: základní bibliografické údaje o obou dílech (autor, režisér, rok vzniku, tvůrčí tým); analýzu hlavního tématu a poselství literárního i filmového díla; srovnání strukturálních, stylových a narativních rozdílů; návrh didaktického využití ve výuce na 2. stupni ZŠ; seznam použitých pramenů v odborné citační normě (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) návrh začlenění srovnání publikace a jejího filmového zpracování do výuky na druhém stupni ZŠ; e) Seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.).
Doporučená literatura
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie. Brno: JAMU.
  • CHATMAN, Seymour. (2008). Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a ve filmu. Brno: Host.
  • JŮVA, Vladimír. (1995). Estetická výchova: vývoj, pojetí, perspektivy. Brno: Paido.
  • MAŠEK, Jan. (2002). Audiovizuální komunikace výukových médií. Plzeň: ZČU.
  • MRAVCOVÁ, Marie. (1990). Literatura ve filmu. Praha: Melantrich.
  • NAREMORE, James (ed.). (2000). Film Adaptation. New Brunswik, New Jersey: Rutgers University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní