Předmět: Literatura a film

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Literatura a film
Kód předmětu KČJ/LF@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Literatura a film jako různé formy narace Teorie filmové adaptace: základní modely a typologie Základy filmové analýzy a interpretace (terminologie, metody) Ideologické aspekty literatury a filmu: recepce, kódování, hodnotové rámce Tradice a současnost filmové výchovy v českém i mezinárodním kontextu Význam české literatury ve filmovém zpracování (19.-21. století) Proměny filmových žánrů ve vztahu k literární předloze Současný český dokument a jeho vztah k literárnímu diskursu Adaptace velkých českých románů (Hrabal, Klíma, Páral, Topol, aj.) Filmová adaptace jako nástroj literárního a mediálního vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na vztahy mezi literaturou a filmem, zejména na fenomén filmové adaptace literárních děl. S ohledem na vzdělávací kontext základní školy poskytuje základní orientaci v problematice přenosu narativních struktur mezi médii, včetně rozlišení specifik narace literární a filmové. Důraz je kladen na český film a literaturu, ale reflektována je i zahraniční produkce a dokumentární film. Součástí výuky jsou filmové projekce, analytické a interpretační činnosti a diskuse o možnostech pedagogického využití literárně-filmových paralel ve školní praxi.
Po absolvování kurzu bude student schopen: charakterizovat základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem; porozumět principům a typům filmové adaptace; využívat základní pojmový aparát filmové analýzy a interpretace; rozlišovat formální a ideové rozdíly mezi literární předlohou a její adaptací; zhodnotit možnosti a limity transmediálního převodu s důrazem na cílového diváka; navrhnout způsoby využití literárních a filmových děl ve výuce na ZŠ; aplikovat poznatky při interpretaci české i světové literární tvorby ve filmovém zpracování; kultivovat mediální gramotnost a estetické vnímání žáků prostřednictvím intermediality.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Vypracování seminární práce obsahující: představení vybrané literární předlohy a její filmové adaptace (včetně bibliografických údajů); interpretaci hlavního tématu/poselství obou děl; analýzu rozdílů mezi literární a filmovou verzí z hlediska narativní struktury, jazyka médií, ideového posunu či stylu; aplikaci základních nástrojů filmové interpretace (kompozice, střih, kamera, herectví, zvuk); přehled použitých pramenů v jednotné a odborné citaci (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: - Odevzdání seminární práce o rozsahu 5 normostran (bez titulní strany a závěrečného seznamu použité literatury) o komparaci libovolné knižní předlohy a jejího filmového zpracování. Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) podrobnou interpretaci filmu prostřednictvím využití základních interpretačních nástrojů; e) seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.).
Doporučená literatura
  • FEDROVÁ, Stanislava (ed.). (2010). Česká literatura v intermediální perspektivě. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR: Akropolis.
  • HUTCHEON, Linda. (2012). Teória adaptácie. Brno: JAMU.
  • CHATMAN, Seymour. (2008). Příběh a diskurz. Narativní struktura v literatuře a ve filmu. Brno: Host.
  • MAŠEK, Jan. (2002). Audiovizuální komunikace výukových médií. Plzeň: ZČU.
  • MRAVCOVÁ, Marie. (1990). Literatura ve filmu. Praha: Melantrich.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní