Název předmětu | Literatura a film |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/LF@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Literatura a film jako různé formy narace Teorie filmové adaptace: základní modely a typologie Základy filmové analýzy a interpretace (terminologie, metody) Ideologické aspekty literatury a filmu: recepce, kódování, hodnotové rámce Tradice a současnost filmové výchovy v českém i mezinárodním kontextu Význam české literatury ve filmovém zpracování (19.-21. století) Proměny filmových žánrů ve vztahu k literární předloze Současný český dokument a jeho vztah k literárnímu diskursu Adaptace velkých českých románů (Hrabal, Klíma, Páral, Topol, aj.) Filmová adaptace jako nástroj literárního a mediálního vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Předmět se zaměřuje na vztahy mezi literaturou a filmem, zejména na fenomén filmové adaptace literárních děl. S ohledem na vzdělávací kontext základní školy poskytuje základní orientaci v problematice přenosu narativních struktur mezi médii, včetně rozlišení specifik narace literární a filmové. Důraz je kladen na český film a literaturu, ale reflektována je i zahraniční produkce a dokumentární film. Součástí výuky jsou filmové projekce, analytické a interpretační činnosti a diskuse o možnostech pedagogického využití literárně-filmových paralel ve školní praxi.
Po absolvování kurzu bude student schopen: charakterizovat základní vztahy mezi literárním a filmovým dílem; porozumět principům a typům filmové adaptace; využívat základní pojmový aparát filmové analýzy a interpretace; rozlišovat formální a ideové rozdíly mezi literární předlohou a její adaptací; zhodnotit možnosti a limity transmediálního převodu s důrazem na cílového diváka; navrhnout způsoby využití literárních a filmových děl ve výuce na ZŠ; aplikovat poznatky při interpretaci české i světové literární tvorby ve filmovém zpracování; kultivovat mediální gramotnost a estetické vnímání žáků prostřednictvím intermediality. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování seminární práce obsahující: představení vybrané literární předlohy a její filmové adaptace (včetně bibliografických údajů); interpretaci hlavního tématu/poselství obou děl; analýzu rozdílů mezi literární a filmovou verzí z hlediska narativní struktury, jazyka médií, ideového posunu či stylu; aplikaci základních nástrojů filmové interpretace (kompozice, střih, kamera, herectví, zvuk); přehled použitých pramenů v jednotné a odborné citaci (např. ISO 690, APA). Požadavky na studenty s ISP: - Odevzdání seminární práce o rozsahu 5 normostran (bez titulní strany a závěrečného seznamu použité literatury) o komparaci libovolné knižní předlohy a jejího filmového zpracování. Seminární práce by měla obsahovat: a) stručné představení Vámi vybrané publikace (autor, rok vydání, ilustrátor apod.) a filmu (režisér, producenti, délka filmu apod.); b) hlavní téma/myšlenka/poselství publikace a filmu: nejedná se o souhrn obsahu, ale o excerpci stěžejní myšlenky či poslání; c) popsání rozdílů mezi publikací a její filmovou adaptací; d) podrobnou interpretaci filmu prostřednictvím využití základních interpretačních nástrojů; e) seznam použité literatury, zhlédnutých filmů apod. ve formě platné Vámi zvolené bibliografické citace (ISO 690, APA apod.). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |