Název předmětu | Světová literatura pro děti a mládež 1 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/KWM1@ |
Organizační forma výuky | Konzultace |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Sběratelé a editoři lidové slovesnosti v evropském a mimoevropském kontextu (Grimmové, Afanasjev, Perrault aj.) Pohádky a pověsti ve světové literatuře pro děti - adaptační přístupy, kulturní rámce Mýty a legendy jako inspirace literární tvorby pro děti Vývoj a typologie autorské pohádky (např. Andersen, Wilde, Kipling, Sendak) Poezie pro děti v překladech - kulturní transfer, rytmicko-sémantické aspekty Významní představitelé světové literatury pro děti 19.-20. století Vliv národních tradic na styl, formu a tematiku literatury pro děti Transkulturní čtení a interpretace klasických a moderních děl
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická) |
Výstupy z učení |
Předmět se zaměřuje na historický vývoj, tematické okruhy a estetické kvality světové literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na folklorní tradici, autorskou pohádku a poezii v nadnárodním kontextu. Studenti získají orientaci v klíčových textech, autorech a žánrových podobách světové dětské literatury a osvojí si metody analýzy a interpretace vybraných děl v kulturně-historických souvislostech.
Po absolvování předmětu student: charakterizuje vývoj autorské pohádky a poezie v mezinárodním kontextu; porozumí funkcím a transformacím lidové slovesnosti v literatuře pro děti; interpretuje umělecký text s ohledem na dobový a kulturní kontext; rozlišuje základní žánrové a typologické rysy světové literatury pro děti; aplikuje metody literární analýzy a kritického čtení na vybraná díla; orientuje se v odborné literatuře a současné teoretické reflexi. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
aktivní účast na konzultacích a online aktivitách (např. MS Teams), příprava a prezentace anotace vybraného díla (ústní nebo písemně), závěrečné ověření znalostí formou seminární práce nebo testu dle pokynu vyučujícího. Požadavky pro studenty s ISP: Student odevzdá dvoustránkovou anotaci odborné publikace vydané po roce 2022, která se věnuje současné světové literatuře pro děti a mládež. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |