Předmět: Světová literatura pro děti a mládež 1

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Světová literatura pro děti a mládež 1
Kód předmětu KČJ/KWM1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Mašát Milan, Mgr. Ph.D.,MBA,Ed.D.
Obsah předmětu
Sběratelé a editoři lidové slovesnosti v evropském a mimoevropském kontextu (Grimmové, Afanasjev, Perrault aj.) Pohádky a pověsti ve světové literatuře pro děti - adaptační přístupy, kulturní rámce Mýty a legendy jako inspirace literární tvorby pro děti Vývoj a typologie autorské pohádky (např. Andersen, Wilde, Kipling, Sendak) Poezie pro děti v překladech - kulturní transfer, rytmicko-sémantické aspekty Významní představitelé světové literatury pro děti 19.-20. století Vliv národních tradic na styl, formu a tematiku literatury pro děti Transkulturní čtení a interpretace klasických a moderních děl

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na historický vývoj, tematické okruhy a estetické kvality světové literatury pro děti a mládež. Důraz je kladen na folklorní tradici, autorskou pohádku a poezii v nadnárodním kontextu. Studenti získají orientaci v klíčových textech, autorech a žánrových podobách světové dětské literatury a osvojí si metody analýzy a interpretace vybraných děl v kulturně-historických souvislostech.
Po absolvování předmětu student: charakterizuje vývoj autorské pohádky a poezie v mezinárodním kontextu; porozumí funkcím a transformacím lidové slovesnosti v literatuře pro děti; interpretuje umělecký text s ohledem na dobový a kulturní kontext; rozlišuje základní žánrové a typologické rysy světové literatury pro děti; aplikuje metody literární analýzy a kritického čtení na vybraná díla; orientuje se v odborné literatuře a současné teoretické reflexi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní účast na konzultacích a online aktivitách (např. MS Teams), příprava a prezentace anotace vybraného díla (ústní nebo písemně), závěrečné ověření znalostí formou seminární práce nebo testu dle pokynu vyučujícího. Požadavky pro studenty s ISP: Student odevzdá dvoustránkovou anotaci odborné publikace vydané po roce 2022, která se věnuje současné světové literatuře pro děti a mládež.
Doporučená literatura
  • BETTELHEIM, Bruno. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
  • BŘEZINOVÁ, H. (2018). Slavíci, mořské víly a bolavé zuby. Pohádky H. Ch. Andersena: Mezi romantismem a modernitou.. Brno: Host.
  • ČEŇKOVÁ, Jana et al. (2006). Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál.
  • DOROVSKÝ, Ivan, ed. et al. (2007). Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri.
  • MANDYS, Pavel a kol. (2013). 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. V Praze: Albatros.
  • MOCNÁ, Dagmar et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.
  • PRINGLE, David. (2003). Fantasy: encyklopedie fantastických světů. Praha: Albatros.
  • PROPP, Vladimir Jakovlevič a ŠMAHELOVÁ, Hana, ed. (2008). Morfologie pohádky a jiné studie. Jinočany: H & H.
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta et al. (2008). Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Hanex.
  • SLADOVÁ, Jana a kol. (2014). Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • TOMAN, Jaroslav. (1992). Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní